ENG FB kontakt

27.04.2024

Strona główna Aktualności Wydarzenia Jaka będzie przyszłość inżynierii mechanicznej?

Jaka będzie przyszłość inżynierii mechanicznej?

07-02-2024

Choć czwarta rewolucja przemysłowa zaledwie zdążyła okrzepnąć, już pojawiły się dyskusje na temat Przemysłu 5.0. Jednak inżynierowie mechanicy nie muszą się obawiać szybkości zmian – zamiast tego powinni z nich korzystać, aby się rozwijać. W sektorze produkcyjnym cyfryzacja zmieniła charakterystykę działania przedsiębiorstw oraz sposób, w jaki pracujemy. Przemysł 4.0 zrewolucjonizował niemal każdy aspekt działalności, zapewniając przedsiębiorstwom więcej danych i informacji niż kiedykolwiek wcześniej miały do dyspozycji. Wiedza to potęga, a odnoszące sukcesy firmy wykorzystują ją do optymalizacji operacji, poprawy produktywności i w konsekwencji do zwiększania zysków.

W przypadku inżynierów mechaników i projektantów rozwój ery cyfrowej przyspiesza i usprawnia opracowanie nowych produktów. Można korzystać z dokładniejszych danych do analizowania i rozwiązywania problemów, a wirtualne symulacje, takie jak cyfrowe bliźniaki, umożliwiają bezpieczniejsze, wydajniejsze i tańsze niż kiedykolwiek wcześniej projektowanie prototypów.

To szybkie tempo zmian tworzy ekscytującą przyszłość w świecie inżynierii mechanicznej, ale jaki faktycznie będzie to miało wpływ na branżę?

 

 

Poprawa procesu rozwoju produktu

Prototypowanie kojarzyło się tradycyjnie z procesem czasochłonnym, wysokimi kosztami i znacznym ryzykiem. Cyfryzacja zmienia jednak sposób opracowywania, testowania i wytwarzania produktów mechanicznych.

Pojawienie się technologii cyfrowych bliźniaków miało ogromne znaczenie dla rozwoju nowych produktów. Wspiera ona wiele zadań inżynieryjnych – od określenia produktu po walidację i dopuszczenie do produkcji. Spostrzeżenia uzyskane dzięki cyfrowym bliźniakom mogą pomóc w tworzeniu nowych projektów, a także ułatwiać ewolucję produktów opartą na danych. W ten sposób technologia cyfrowych bliźniaków stanowi szybszą i bardziej opłacalną drogę do wprowadzania na rynek nowych i lepiej dopasowanych produktów. W wielu przypadkach szybkość wprowadzenia produktu na rynek ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu.

Możliwość tworzenia, udoskonalania, a nawet zmiany charakterystyki produktu z użyciem jego cyfrowego bliźniaka przed fizycznym prototypowaniem może zatem stanowić prawdziwą przewagę konkurencyjną. Jest to czynność praktycznie pozbawiona ryzyka, szybsza i znacznie tańsza. Pozwala także podejmować znacznie bardziej świadome i pewne decyzje co do tego, kiedy nadejdzie odpowiedni czas, aby wdrożyć prototyp w świecie rzeczywistym.

Nowe produkty wymagają szkolenia pracowników, niezależnie od tego, czy chodzi o budowę, sprzedaż, czy serwisowanie nowej maszyny. Technologia cyfrowych bliźniaków pozwala poznać nowe produkty w sposób, którego nie są w stanie zapewnić tradycyjne dane CAD, rysunki techniczne ani arkusze specyfikacji produktu, zapewniając wizualny przewodnik łatwiejszy do zrozumienia dla współpracowników.

 

Wspieranie nowych branż

Podczas gdy świat cyfrowy oferuje niemal nieograniczone możliwości, ludzkość stoi przed poważnymi wyzwaniami w świecie rzeczywistym. Inżynieria mechaniczna pomaga w rozwiązywaniu tych problemów, niezależnie od tego, czy chodzi o zwiększenie rozmiaru i wydajności turbin wiatrowych, czy przyspieszenie wdrożenia pojazdów elektrycznych (EV).

W wielu przypadkach elektryfikacja pojazdów, sprzętu i maszyn wymaga wprowadzenia znaczących zmian w stosunku do istniejących projektów albo wręcz zupełnie nowego podejścia – od podstaw. Inżynierowie mechanicy odgrywają kluczową rolę w sektorze motoryzacyjnym, wspierając krytyczne aspekty operacyjne pojazdów elektrycznych, takie jak bezpieczeństwo czy osiągi.

Branża wyścigowa służy zazwyczaj jako poligon doświadczalny dla innowacji motoryzacyjnych i dotyczy to zarówno pojazdów elektrycznych, jak i napędzanych silnikiem spalinowym. Świetnym tego przykładem jest dostarczanie przez firmę norelem komponentów dla Rennschmiede Pforzheim EV – zespołu Formula Student z niemieckiego uniwersytetu w Pforzheim. W ramach wydarzenia Formula Student zespoły studenckie z całego świata projektują i budują nowy samochód wyścigowy do startu w zawodach. Inicjatywa norelem ACADEMY wspiera zespół, dostarczając standardowe części potrzebne do budowy w pełni elektrycznego samochodu wyścigowego Sapphire, w tym śruby pasowane, nakrętki sześciokątne i końcówki drążków z łożyskami ślizgowymi.

Śruby pasowane firmy norelem zapewniają ścisłe dopasowanie połączenia między podwoziem pojazdu a ramą. Są one osadzone w otworach montażowych i zablokowane nakrętką sześciokątną z poliamidowym zabezpieczeniem. Śruby pasowane, końcówki drążków i nakrętki sześciokątne są również istotnymi elementami dźwigni kątowej. W tym przypadku śruby pasowane służą do precyzyjnego pozycjonowania na dźwigni, a końcówki drążków do regulacji rozstawu kół oraz jako łączniki między stabilizatorem a dźwignią kątową. Kompensuje to nierówności terenu na torze wyścigowym i zmniejsza opór toczenia pojazdu

 

 

Przemysł 5.0

Latami czekaliśmy na rewolucję przemysłową, a potem przychodzą dwie na raz! Inżynierowie mechanicy nie powinni się jednak obawiać Przemysłu 5.0, ponieważ stanowi on naturalną ewolucję. Przemysł 4.0 był rewolucją technologiczną. Koncentrował się na wykorzystaniu nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, automatyzacja i internet rzeczy. Przemysł 5.0, opierając się na tym, będzie rewolucją skupioną na człowieku, stawiającą go na pierwszym miejscu – jej priorytetami są zrównoważony rozwój, dobrostan pracowników i odporność przedsiębiorstw.

Co to oznacza w praktyce? Elementy humanocentryczne obejmują technologię zwiększającą produktywność i bezpieczeństwo – np.: egzoszkielety, rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną, urządzenia noszone i coboty. Zrównoważony rozwój koncentruje się na zmniejszeniu zużycia zasobów (co jest również korzystne dla wyników finansowych) i przyjęciu zasad gospodarki o obiegu zamkniętym obejmujących produkcję, wykorzystanie, ponowne wykorzystanie i recykling. Wreszcie odporność koncentruje się na takich obszarach, jak zdalnie sterowane fabryki modułowe, monitorowanie ryzyka w czasie rzeczywistym, a nawet opracowywanie nowych materiałów.

Inżynieria mechaniczna w różnym stopniu dotyczy prawie wszystkich tych elementów i pozwoli nam w pełni uświadomić sobie płynące z nich korzyści. Coraz częściej młodzi ludzie chcą pracować w firmach, które są zorientowane na wartości, stawiając na pierwszym miejscu, obok motywacji finansowej, potrzeby ludzi i miejsc. Dlatego wdrożenie Przemysłu 5.0 będzie miało kluczowe znaczenie również dla rekrutacji i utrzymania pracowników.

 

 

Rola komponentów standardowych w cyfrowej przyszłości

Pośród całej tej dyskusji o zmianach jedna rzecz pozostaje niezmienna – wartość standardowych komponentów maszyn dla inżynierii mechanicznej. Skoro używanie standardowych komponentów maszyn to sprawdzona metoda optymalizacji wydajności produkcji, dlaczego więc to zmieniać, przechodząc na technologię cyfrową? Warto współpracować z partnerami, którzy bezpłatnie udostępniają cyfrowe wersje swoich standardowych komponentów, umożliwiając stosowanie inżynierii typu open source. Strona internetowa firmy norelem pozwala na łatwe pobieranie rysunków CAD 2D i 3D komponentów standardowych, co pomaga w tworzeniu wysokiej jakości prototypów cyfrowych.

Jednak aby naprawdę usprawnić podejście cyfrowe, konieczny jest partner, który wykracza poza dostarczanie plików. Inicjatywa norelem ACADEMY jest tego doskonałym przykładem, działając jako ogromne internetowe centrum wiedzy i biblioteka zasobów komponentów.

Standardowe komponenty od lat stanowią podstawę inżynierii mechanicznej. Będzie tak również, gdy cyfrowa przyszłość stanie się rzeczywistością, a komponenty elektromechaniczne będą wspierać branże napędzające rewolucję – od produkcji pojazdów elektrycznych po robotykę i inne.

 

norelem to jeden z najważniejszych globalnych producentów i dostawców standardowych elementów maszyn. Firma dostarcza ponad 70 tys. standardowych komponentów do budowy maszyn oraz wiele produktów z zakresu automatyzacji produkcji. The Big Green Book to zarówno katalog koncepcji firmy norelem, jak i książka referencyjna. To ostateczny przewodnik z zakresu standardowych komponentów technicznych. Łączy w jednym miejscu informacje o produktach, specyfikacje i dane techniczne.

 

Źródło: norelem

Strona główna Aktualności Wydarzenia Jaka będzie przyszłość inżynierii mechanicznej?

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.
Stanisław Adamczak

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych" to kompendium poświęcone tematyce pomiarów i analizy...

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych
Jacek Banasiak, Katarzyna Szymańska-Dębowska

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Układy dynamiczne" to podręcznik związany z analizą układów dynamicznych, którą można zastosować w różnych...

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka
Joel L. Schiff (Tłum.: W. Sikorski)

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Matematyczny wszechświat" to wciągająca opowieść, która odkrywa przed czytelnikami prawa matematyczne...

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach
Tomasz Trzepieciński

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach przedstawiono specyfikę zjawiska tarcia...

Nasi partnerzy