ENG FB kontakt

27.04.2024

Strona główna Luty 2017 Wpływ położenia tylnej kanapy samochodu na stan obciążenia dziecka w czasie zderzenia

Wpływ położenia tylnej kanapy samochodu na stan obciążenia dziecka w czasie zderzenia

The influence of rear car seat position on the child’s load condition during collision

Jerzy Jackowski, Olga Michnikowska   |   30-01-2017

Mechanik nr 02/2017 - Różne

STRESZCZENIE: W artykule zaprezentowano wyniki zderzeniowych badań stanowiskowych, mających na celu określenie stanu obciążeń manekina, reprezentującego dziecko w wieku trzech lat, posadowionego w foteliku samochodowym przy różnym położeniu kątowym tylnej kanapy samochodowej. Badania wykonywano podczas symulowanego zderzenia czołowego z prędkością ok.15 km/h. Do badań wybrano foteliki dla dzieci II÷III kategorii wagowej (15÷36 kg) według Regulaminu nr 44 EKG ONZ. Na podstawie uzyskanych wyników porównano na przykładach wpływ kąta nachylenia kanapy samochodowej i sposobu zamocowania do niej fotelika samochodowego na poziom obciążenia.

SŁOWA KLUCZOWE: transport, bezpieczeństwo dzieci, foteliki dla dzieci

ABSTRACT: The paper presents the results of the crash test aimed at observe level of acceleration of the dummy representing a child at the age of 3 years, seated in the car seat with various angle position of the rear seat of car. The research was carried out during simulated frontal collision at a speed of about 15 km/h. Selected for the child seats II÷III (15÷36 kg) weight category according to Regulation No. 44 of UNECE. Presented results of stand tests are aimed at compare dependence effect inclination angle the car seat and method of fixing it on car seat on examples.

KEYWORDS: transport, safety of children, child seats

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • „Crash Testy”. Classicauto. 37 (2009): s. 40–45.
  • Jackowski J., Radzimierski M., Wieczorek M., Żmuda M. „Stanowisko do symulacji obciążeń ciała człowieka powstających podczas pokonywania umocnień drogowych przez pojazd wojskowy”. Logistyka. 6 (2014): s. 4656–4667.
  • Kula J. „Zabezpieczenie dzieci przewożonych w pojazdach samochodowych przed skutkami wypadków ”. SRTSiRS, 1991-20, s. 9–16.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2005 roku ”. Warszawa, 2006.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2006 roku”. Warszawa, 2007.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2007 roku ”. Warszawa, 2008.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2008 roku ”. Warszawa, 2009.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2009 roku ”. Warszawa, 2010.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2010 roku ”. Warszawa, 2011.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2011 roku ”. Warszawa, 2012.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2012 roku ”. Warszawa, 2013.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku ”. Warszawa, 2014.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2014 roku ”. Warszawa, 2015.
  • KGP. „Wypadki drogowe w Polsce w 2015 roku ”. Warszawa, 2016.
  • ISO/TR 27957:2008. Road vehicles – Temperature measurement in anthropomorphic test devices – Definition of the temperature sensor locations.
  • Stasiak P., Diupero T. „Możliwości ochronne urządzeń zabezpieczających dla dzieci w świetle badań”. Materiały X Konferencji: Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych ”, Szczyrk 2006, s. 355–362.
  • www.adac.de (dostęp: 01.11.2016 r.).
  • www.euroncap.com/en (dostęp: 01.11.2016 r.).
  • www.nhtsa.gov (dostęp: 01.11.2016 r.).
  • Zdunek B., Landowski M., Taryma S., Woźniak R., Imielińska K., Muszyński A. „Analiza obciążeń działających na dzieci w fotelikach zamocowanych przodem i tyłem do kierunku jazdy w czasie zderzenia czołowego”. Autobusy. 10 (2013): s. 311–314.
  • Żuchowski A. „Ocena porównawcza ryzyka obrażeń dzieci w wieku 3 i 10 lat podczas wypadku drogowego”. Archiwum Motoryzacji. 71, 1 (2016): s. 131–151.

DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2017.2.34

Pobierz plik / download

PL: Jerzy Jackowski, Olga Michnikowska: Wpływ położenia tylnej kanapy samochodu na stan obciążenia dziecka w czasie zderzenia (PDF, ~1,2 MB)

ENG: Jerzy Jackowski, Olga Michnikowska: The influence of rear car seat position on the child’s load condition during collision (PDF, ~1 MB)

Strona główna Luty 2017 Wpływ położenia tylnej kanapy samochodu na stan obciążenia dziecka w czasie zderzenia

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.
Stanisław Adamczak

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych" to kompendium poświęcone tematyce pomiarów i analizy...

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych
Jacek Banasiak, Katarzyna Szymańska-Dębowska

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Układy dynamiczne" to podręcznik związany z analizą układów dynamicznych, którą można zastosować w różnych...

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka
Joel L. Schiff (Tłum.: W. Sikorski)

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Matematyczny wszechświat" to wciągająca opowieść, która odkrywa przed czytelnikami prawa matematyczne...

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach
Tomasz Trzepieciński

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach przedstawiono specyfikę zjawiska tarcia...

Nasi partnerzy