Badanie parametrów metody przekierowania kroku wykorzystywanej w interfejsie eksploracji wirtualnego środowiska o dużych rozmiarach
Study of redirected method parameter’s used in the exploration interface of the virtual environment with large dimensions
Mechanik nr 07/2015 - Artykuły z XIX Międzynarodowej Szkoły Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji zamieszczone płycie CD
STRESZCZENIE: W artykule przedstawiono metodykę i wyniki badań nad parametrami metody przekierowania kroku – ang. Redirected Walking (RW). Metoda RW stosowana jest przez uczestnika symulacji jako interfejs przemieszczania się i oddziaływania na obiekty w wirtualnym środowisku w każdym jego miejscu. W badaniu z udziałem 30 osób określono wartości 3 najważniejszych parametrów wykorzystywanej metody oraz określono wpływ stosowania różnych wartości głównego parametru okularów projekcyjnych 3D, jakim jest kąt widzenia – ang. Field of View (FoV).
SŁOWA KLUCZOWE: rzeczywistość wirtualna, przekierowanie kroku, interfejs człowiek-komputer.
ABSTRACT: This paper presents the methodology and results of research on Redirected Walking method (RW) parameters. The RW method is used as a human-computer interface to move the avatar of the user and give possibility to impact on objects in the virtual environment in any place in which the participant is. In a study with 30 people the three most important parameters of RW method’s was identified and the effect of using different field of view of Head Mounted Display was determined.
KEYWORDS: virtual reality, redirected walking, human-computer interface.
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Bouguila L., Sato M.: Virtual Locomotion System for Large-Scale Virtual Environment, Proceedings of Virtual Reality, IEEE, 2002, pp. 291-292.
- Medina E., Fruland R., Weghorst S.: Virtusphere: Walking in a Human Size VR “Hamster Ball”, [in:] Proceedings of the Human Factors and Ergonomics, Vol. 52, 2008, pp. 2102-2106.
- Razzaque S., Kohn Z. and Whitton M.C.: Redirected walking. In Eurographics Short Papers, Sept. 2001, pp. 289-294.
- Razzaque S.: Redirected Walking. PhD thesis, University of North Carolina, Chapel Hill, 2005.
- Dichgans J. and Brandt T., Visual vestibular interaction: Effects on self-motion perception and postural control. In Perception, Handbook of Sensory Physiology, Vol. 8, 1978, Springer, Berlin – Heidelberg – New York, R. Held, H.W. Leibowitz and H.L. Teuber, Eds., pp. 755-804.
- Warren D.H. and Cleaves W., Visual-Proprioceptive Interaction under Large Amounts of Conflict, [in:] Journal of Experimental Psychology, Vol. 90, 1971, pp. 206-214.
- Neth C.T., Souman J.L., Engel D., Kloos U., Bulthoff H.H., Mohler B.J., Velocitydependent dynamic curvature gain for redirected walking, 2011, IEEE Virtual Reality Conference, pp. 151-158.
- Steinicke F., Bruder G., Ropinski T. and Hinrichs K., Moving towards generally applicable redirected walking, [in:] Proceedings of the Virtual Reality International Conference, IEEE, Los Alamitos, CA, 2008, pp. 15-24.