ENG FB kontakt

04.11.2024

Strona główna Lipiec 2017 Budowa modelu algorytmu genetycznego na potrzeby optymalizacji elementów konstrukcji silnika turbinowego *

Budowa modelu algorytmu genetycznego na potrzeby optymalizacji elementów konstrukcji silnika turbinowego *

Creating of model of genetic algorithm used to optimization of construction of jet engine element

Adam Kozakiewicz, Rafał Kieszek   |   06-07-2017

Mechanik nr 07/2017 - CAD/CAM

STRESZCZENIE: Przedstawiono wyniki optymalizacji tarcz sprężarek lotniczych silników turbinowych. Optymalizację grubości tarczy sprowadzono do problemu NP-zupełnego, który rozwiązano za pomocą jednego z algorytmów genetycznych (ewolucyjnego). Na kolejnych etapach pracy sprawdzano poprawność działania algorytmu optymalizacyjnego i algorytmu generującego dane. Porównano zoptymalizowaną tarczę wykonaną według technologii klasycznej z tarczą wykonaną w technologii BLISK.

SŁOWA KLUCZOWE: optymalizacja, lotnicze silniki turbinowe, algorytm ewolucyjny, technologia BLISK

ABSTRACT: In this paper authors show results of optimization of compressor discs in turbine engines. The problem of optimizing the thickness of the disc brought to the NP-complete problem, and solved it by using one of the genetic algorithms – evolutionary algorithm. Correctness of model and optimization algorithm were constantly checked. At the end of this paper, compressor disc created due to traditional technology and disc created by BLISK technology were compared.

KEYWORDS: optimization, turbine engine, evolutionary algorithm, BLISK

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski, J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szczeciński S. „Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja-eksploatacja-diagnostyka”. Cz. I. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa 2010.
  • www.etc10.eu/mat/Whurr.pdf (dostęp: 2016).
  • Lipka J. „Wytrzymałość maszyn wirnikowych”. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 1967.
  • Nowotarski I. „Obliczenia statyczne i dynamiczne turbinowych silników lotniczych metodą elementów skończonych”. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa, 2001.
  • Rakowski G., Kacprzyk Z. „Metoda Elementów Skończonych w mechanice konstrukcji”. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2005.
  • Łagosz M., Szczeciński S. „Konstrukcja silników lotniczych. Wybrane zagadnienia wytrzymałości i dynamiki konstrukcji”. Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna, 1985.
  • Danielewska-Tułecka A., Kusiak J., Oprocha P. „Optymalizacja. Wybrane metody z przykładami zastosowań”. Warszawa: PWN, 2009.
  • Amborski K. „Podstawy metod optymalizacji”. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009.

DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2017.7.86

Pobierz plik / download

PL: Adam Kozakiewicz, Rafał Kieszek: Budowa modelu algorytmu genetycznego na potrzeby optymalizacji elementów konstrukcji silnika turbinowego (PDF, ~1,1 MB)

ENG: Adam Kozakiewicz, Rafał Kieszek: Creating of model of genetic algorithm used to optimization of construction of jet engine element (PDF, ~0,7 MB)

Strona główna Lipiec 2017 Budowa modelu algorytmu genetycznego na potrzeby optymalizacji elementów konstrukcji silnika turbinowego *

Nasi partnerzy