ENG FB kontakt

25.11.2024

Strona główna Październik 2016 Chropowatość po toczeniu materiałów stosowanych w konstrukcjach lotniczych *

Chropowatość po toczeniu materiałów stosowanych w konstrukcjach lotniczych *

Surface roughness after turning of aircraft materials

Tadeusz Chwalczuk, Marek Rybicki, Dariusz Korzeniewski, Damian Przestacki   |   04-10-2016

Mechanik nr 10/2016 - X Szkoła Obróbki Skrawaniem, XXXIX Naukowa Szkoła Obróbki Ściernej

STRESZCZENIE: W artykule określono rozbieżności między rzeczywistą wysokością mikronierówności Rz a teoretyczną Rzt oraz wartość minimalnej grubości warstwy skrawanej hmin dla trzech materiałów obrabianych: stopu tytanu, stali nierdzewnej oraz nadstopu niklu. Badania prowadzono dla różnych wartości posuwu f, promieni naroża rε oraz prędkości skrawania vc.

SŁOWA KLUCZOWE: stopy lotnicze, chropowatość powierzchni, minimalna grubość warstwy skrawanej

ABSTRACT: In this paper the differences between theoretical and obtained after turning surface roughness values and minimal depth of cut hmin for different aircraft materials were discussed. Titanium alloy, stainless steel and nickel super alloy were considered. Test were conducted for different feed range f, nose radius rε and cutting speed vc.

KEYWORDS: aircraft materials, surface roughness, minimal depth of cut

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • Kawalec M. „Fizyczne i technologiczne zagadnienia przy obróbce z małymi grubościami warstwy skrawanej”. Rozprawy. Nr 106. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1980.
  • Storch B., Zawada-Tomkiewicz A. „Distribution of unit forces on the tool edge rounding in the case of finishing turning”. Int. J. Manuf. Technol. Vol. 60 (2012): pp. 453÷461.
  • Nowakowski Ł., Skyrzniarz M., Mikko E., „Porównanie sposobu wyznaczania wartości minimalnej grubości warstwy skrawanej dla toczenia i frezowania”. Mechanik. Nr 08/09 (2015): s. 773÷741.
  • Matuszak J., Zaleski K. „Badania porównawcze wpływu frezowania na chropowatość powierzchni i mikrotwardość warstwy wierzchniej stopu tytanu TiAl4V oraz stali nierdzewnej 15-5PH”. Archives of Mechanical Technology and Materials. T. 31. Nr 2, art. 6 (2011): s. 59÷69.
  • Chwalczuk T., Kawalec M., Szablewski P. „Wybrane właściwości warstwy wierzchniej po toczeniu tradycyjnym i ukośnym ostrzami ceramicznymi nadstopu niklu Inconel 718 po nagrzewaniu laserowym”. Mechanik. Nr 7–8 (2012): s. 409÷414.
  • Wojciechowski S., Twardowski P., Wieczorowski M. „Surface texture analysis after ball end milling with various surface inclination of hardened steel”. Metrology and Measurement Systems. Vol. 21, Iss. 1 (2014): pp. 145÷156.

DOI: http://dx.doi.org/10.17814/mechanik.2016.10.338

Pobierz plik / download

Tadeusz Chwalczuk, Marek Rybicki, Dariusz Korzeniewski, Damian Przestacki: Chropowatość po toczeniu materiałów stosowanych w konstrukcjach lotniczych (Surface roughness after turning of aircraft materials) (PDF, ~0,6 MB)

Strona główna Październik 2016 Chropowatość po toczeniu materiałów stosowanych w konstrukcjach lotniczych *

Nasi partnerzy