Koncepcja zintegrowanego zespołu napędowego*
A new integrated drive system
Mechanik nr 08/09/2015 - Napędy i sterowanie
STRESZCZENIE: Przedstawiono innowacyjną konstrukcję napędu, opracowaną w Instytucie Techniki Górniczej KOMAG, w której zintegrowano przekładnię mechaniczną z kołem napędowym. Scharakteryzowano obecnie stosowane rozwiązania oraz innowacyjność proponowanej koncepcji pozwalającej lepiej wykorzystać parę cierną koło–szyna. Omówiono konstrukcję 3D zespołu napędowego oraz wstępne wyniki analizy numerycznej jego korpusu.
SŁOWA KLUCZOWE: lokomotywa szynowa, zespół napędowy, przekładnia mechaniczna, górnictwo
ABSTRACT: Presented is an innovative solution of the drive system as developed in KOMAG Institute of Mining Technology, which consists in mechanical transmission gear integrated with the drive wheel. Current solutions are described to expose innovativeness of the new concept, which should provide for more efficient use of the wheel/rail frictional pair. Discussed is the 3D model of the drive system and preliminary results of numerical analysis of its case body are presented.
KEYWORDS: rail locomotive, drive system, mechanical gear, mining industry
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- 1. Antoniak J. „Urządzenia i systemy transportu podziemnego w kopalniach”. Katowice: Wyd. „Śląsk”, 1990.
- 2. Drwięga A. „Niekonwencjonalne systemy przeniesienia napędu w szynowych lokomotywach górniczych LDS-80 i LZS-120”. Logistyka nr 3 (2015): s. 10÷20.
- 3. Szkudlarek Z., Janas S., Sobolewski A., Hupa B., Czerniak D. „Kompaktowy zespół napędowy dla maszyn transportu szynowego”. Gliwice: Instytut Techniki Górniczej KOMAG, 2015 (niepublikowana).