Modele numeryczne stanowiska do badań resoru podwójnego *
Numerical models for the double suspension spring testing stand
Mechanik nr 05/06/2015 - CAD/CAM
STRESZCZENIE: Przedmiotem pracy są wybrane modele numeryczne stanowiska do badań prototypowego resoru wielopiórowego o charakterystyce biliniowej. Rozważane modele składają się z badanego resoru, podstawy oraz dwóch łączników i dwóch wieszaków. W pracy zaprezentowano dwa typy modeli MES. W pierwszym podzespoły stanowiska odwzorowano za pomocą elementów powłokowych, a w drugim – posługując się bryłowymi elementami skończonymi. Pióra resoru w obu przypadkach modelowano elementami bryłowymi. Omówiono nieliniowe analizy z uwzględnieniem luzów w resorze o charakterystyce biliniowej i wybrane wyniki testów numerycznych.
SŁOWA KLUCZOWE: resor wielopiórowy, metoda elementów skończonych, analiza nieliniowa.
ABSTRACT: The paper presents several numerical models of experimental stands for testing a prototype of multi-leaf suspension spring of bilinear characteristic. The considered models consist of test spring, base of the stand, two connectors and two hangers. Two types of FE models are presented in the paper. Three-dimensional arrangement of the stand components is mapped either by means of shell elements, or by means of solid finite elements in model type one and in model type two respectively. Leafs of the spring are modeled by means of solid elements in both cases. A non-linear analysis taking into account nips in the spring of bilinear characteristics and selected results of numerical tests are discussed.
KEYWORDS: multi-leaf spring, finite elements method, non-linear analysis.
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Gabryelewicz M. „Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych”. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2011, s. 274÷319.
- Krasoń W., Wysocki J., “The research on the double spring effort in braking process”. Journal of KONES Powertrain and Transport. Vol. 17, No. 4 (2010): s. 237÷244.
- Bogusz P., Krasoń W., Wysocki J. “Experimental investigations of double multi-leaf spring subjected to impact load”. Journal of KONES Powertrain and Transport. Vol. 19, No. 2 (2012): s. 45÷51.
- Krasoń W., Wysocki J. „Projekt stanowiska do badań biliniowego resoru wielopiórowego”. Wojskowa Akademia Techniczna, 2014.
- Zając K., „Numeryczne badania wytrzymałości elementu zawieszenia pojazdu ciężarowego”. Projekt inżynierski. Wojskowa Akademia Techniczna, 2015.
- Rakowski G., Kacprzyk Z. „Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji”. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2005, s. 11÷16.