ENG FB kontakt

24.11.2024

Strona główna Luty 2015 Optymalizacja parametrów geometrycznych układu kierowniczego samochodu wyścigowego

Optymalizacja parametrów geometrycznych układu kierowniczego samochodu wyścigowego

Optimization of geometric parameters of steering system for a race car

Wojciech Skarka, Sebastian Rzydzik, Adam Szymon   |   26-01-2015

Mechanik nr 02/2015 - Artykuły z Międzynarodowego Kongresu CAx Innovation zamieszczone na płycie CD

STRESZCZENIE: W artykule pokazano optymalizację parametrów geometrycznych układu kierowniczego przeznaczonego dla samochodu wyścigowego. Celem optymalizacji był dobór właściwego kąta pomiędzy osią koła, a wąsem zwrotnicy w funkcji przesunięcia liniowego przekładni kierowniczej. Omawiany układ kierowniczy został zaprojektowany, skonstruowany, zbudowany i ostatecznie przetestowany podczas zawodów Shell Eco-marathon.

SŁOWA KLUCZOWE: projektowanie, konstruowanie, optymalizacja, samochód wyścigowy.

ABSTRACT: The article shows optimization process of the geometric parameters of the steering system designed for a race car. The objective the optimization process was the selection of the correct angle between the axis of the wheel, and steering arm as a function of linear steering gear. Presented steering system was designed, engineered, constructed and ultimately tested during competitions called Shell Eco-marathon.

KEYWORDS: design, optimization, racing car.

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • Akopian R.: Budowa pojazdów samochodów: Budowa i projektowanie układów zawieszenia samochodów, Wyd. 4, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 1995.
  • Betzler J., Reimpell A.: Podwozia samochodów: Podstawy konstrukcji, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008.
  • Regulamin zawodów Shell Eco-marathon. Dostępne pod adresem: http://s01.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/corporate/ecomarathon/downloads/pdf/sem-global-official-rules-chapter-1-2014.pdf [on-line 17.07.2014].
  • Reński A.: Budowa samochodów: Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2004.
  • Skarka W.: Application of numerical inverse model to determine the characteristics of electric race car. W: Horvath I., Rusak Z.: Tools and methods of competitive engineering. TMCE 2014 Symposium, Budapest, Hungary, May 19-23, 2014, s. 263-274.
  • SKN Modelowania Konstrukcji Maszyn. Dostępne pod adresem: http://mkm.polsl.pl/ [on-line 17.07.2014].
  • Szymon A.: Układ kierowniczy i układ przedniego zawieszenia pojazdu wyścigowego kategorii Urban do wyścigu Shell Eco-marathon, Projekt inżynierski, Politechnika Śląska, 2014.
  • Targosz M., Skarka W., Przystałka P.: Simulation and optimization methodology of prototype electric vehicle, W: Marjanovic D.: DESIGN 2014. Proceedings of the 13th International Design Conference, Dubrovnik, Croatia, May 19-22, 2014. Vol. 2., s. 1349-1360.

DOI: http://dx.doi.org/10.17814/mechanik.2015.2.54

Pobierz plik / download

Wojciech Skarka, Sebastian Rzydzik, Adam Szymon: Optymalizacja parametrów geometrycznych układu kierowniczego samochodu wyścigowego (Optimization of geometric parameters of steering system for a race car) (PDF, ~3,4 MB)

Strona główna Luty 2015 Optymalizacja parametrów geometrycznych układu kierowniczego samochodu wyścigowego

Nasi partnerzy