Projektowanie i analiza MES kształtowych dysz chłodziwa do szlifowania zamka łopatki silnika lotniczego, wykonywanych techniką przyrostową
Designing and FEM analysis of profile coolant nozzles for aircraft blade root grinding, made by using additive technologies
Mechanik nr 12/2015 - Wersje autorskie artykułów VIII Seminarium zadań badawczych
STRESZCZENIE: Zamki łopatek silników lotniczych obrabiane są w większości przypadków poprzez szlifowanie głębokie z posuwem pełzającym CFG. Podczas jego wytwarzania kluczowym jest zachowanie dokładności obróbki, jak również jakości powierzchni szlifowanej. W tym celu stosuje się kształtowe dysze chłodziwa, które zapewniają optymalne warunki chłodzenia na całej długości profilu zamka. Przeanalizowano i zoptymalizowano konstrukcję dysz kształtowych oraz przeprowadzono obliczenia MES.
SŁOWA KLUCZOWE: MES, szlifowanie CFG, zamek łopatki,
ABSTRACT: Aircraft blade dovetails are, in most cases, machined by Creep Feed Grinding (CFG). During its production, it is essential to cover machining precision and also quality of the grinding surface. For this purpose, profile coolant nozzles are used, to provide optimum conditions of cooling over the entire length of fir-tree profile. The analysis, optimization of design and FEM calculations were made.
KEYWORDS: FEM, CFG grinding, blade
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Adibi H., Rezaei S. M., Sarhan Ahmed A. D., Investigation on using high-pressure fluid jet in grinding process for less wheel loaded areas, Int J Adv Manuf Technol 70:2233–2240, 2014
- Babiarz R., Żyłka Ł., Płodzień M.: Badania wpływu parametrów doprowadzenia chłodziwa na proces szlifowania CFG stopu Inconel. Mechanik nr 9/2014, CD, s. 1-3
- Babiarz R., Żyłka Ł., Koncepcja budowy układu wysokociśnieniowego chłodzenia procesu szlifowania stopów lotniczych. Mechanik nr 9/2014, CD, s. 4-7
- Baines-Jones V.A., Morgan M.N., Batako A.D., Brown E., Modelling and simulation of grinding fluid nozzles, The 6th International Conference on Manufacturing Research (ICMR08) Brunel University, UK, 9-11th September 2008
- Baines-Jones V.A., Morgan M.N., Allanson D. R., Batako A.D.L, Grinding Fluid Delivery System Design - Nozzle Optimisation, Liverpool John Moores University
- Gviniashvili V.K., Woolley N.H., Rowe W.B., Useful coolant flowrate in grinding, International Journal of Machine Tools & Manufacture 44 (2004) 629–636, Liverpool
- López-Arraiza A., Alberdi R., Santos J., Castillo G.: High Performance Composite Nozzle for the Improvement of Cooling in Grinding Machine Tools. 16th International Conference on Composite Structures ICCS 16. A. J. M. Ferreira (Editor). FEUP, Porto, 2011
- Morgan M.N., Jackson A.R., Wu H., Baines-Jones V., Batako A., Rowe W.B., Optimisation of fluid application in grinding, CIRP Annals - Manufacturing Technology 57 (2008) 363–366, Liverpool
- Oğuz Çolak: Investigation on Machining Performance of Inconel 718 under High Pressure Cooling Conditions. Journal of Mechanical Engineering 58(2012)11, 683-690.
- Płodzień M., Żyłka Ł., Babiarz R.: Konstrukcja i obliczenia dysz wysokociśnieniowych stosowanych w szlifowaniu CFG stopów lotniczych. Mechanik nr 9/2014, CD, s. 280-283
- Sikora M., Lajmert P., Ostrowski D., Kruszyński B.: Szlifowanie stopów niklu na szlifierce kłowej do wałków. Mechanik nr9/2014, CD, s. 289-292
- Winterthur Technology Group: Handbook Creep-feed and surface grinding.