Analiza modelu 3D z mikrotomografu komputerowego w środowisku CAE *
Analysis of a 3D model obtained from a computer microtomograph in a CAE environment
Mechanik nr 01/2019 - CAD/CAM/CAE
STRESZCZENIE: Import danych z mikrotomografu komputerowego można wykonać za pomocą darmowego narzędzia, jakim jest program FIJI. Pozwala on na zapisanie obrazu otrzymanego z mikrotomografu w formie bezstratnej *.raw do formatu *.stl po uprzedniej konwersji siatki trójkątów. W programie GMSH model geometryczny umożliwia wygenerowanie siatki elementów skończonych i wyeksportowanie do solvera MES.
SŁOWA KLUCZOWE: model 3D CAD, mikrotomograf
ABSTRACT: Data import from a computer microtomograph can be performed using a free tool, ie the FIJI program. The possibilities of this program allow you to save the image obtained from the microtomograph in a lossless (*.raw) format to *.stl format. In the GMSH program, the geometric model allows you to generate a mesh and export to a FEM solver.
KEYWORDS: model 3D CAD, microtomograph
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Bąkowski H., Stanik Z. “Applications of FEM for explanation of influence of the operating parameters upon failure wear of the piston in a diesel engine”. Mechanik. 4 (2010): s. 298–299.
- Botha Ch. “DeVIDE – The Delft Visualisation and Image processing Development Environment”. The Netherlands: TU Delft, 30 May 2005.
- Burger W., Burge M. “Digital Image Processing. An Algorithmic Introduction Using Java”. Sprinter, 2008.
- Budzik G., Dziubek T., Turek P. „Budowa tomograficznych systemów komputerowych”. Problemy Nauk Stosowanych. 3 (2015): s. 005–014.
- home.agh.edu.pl/~tarasiuk/MINT/index.php/tomografia (dostęp: 19.11.2018 r.).
- fiji.sc/Fiji (dostęp: 19.11.2018 r.).
- Bąkowski H., Posmyk A. “Finite elements method aided analysis of the wear of some selected sub-assemblies in technical means of transport”. Finite element method for transport applications. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2011.
- Zienkiewicz O.C., Taylor R.L. “The finite element method ”. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2000.
DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2019.1.9
* Artykuł recenzowany