Digitalizacja i wizualizacja 3D produktów z systemem poszerzonej rzeczywistości
Digitization and 3D visualization of products with the use of augmented reality
Mechanik nr 02/2015 - Artykuły z Międzynarodowego Kongresu CAx Innovation zamieszczone na płycie CD
STRESZCZENIE: Artykuł prezentuje zagadnienia intuicyjności dokumentacji produktowej i materiałów marketingowych. Zwiększenie intuicyjności istniejących dokumentacji i materiałów marketingowych dokonano poprzez przeniesienie komunikacji z płaszczyzny dwuwymiarowej na interaktywną trójwymiarową, dzięki zastosowaniu technik poszerzonej rzeczywistości. Ogólnym rezultatem prac jest opracowany innowacyjny system bazujący na technikach poszerzonej rzeczywistości do wirtualizacji i wizualizacji produktów firmy PILCH – producenta zabawek z drewna. Prezentacja wirtualnego produktu głównie w formie trójwymiarowych i fotorealistycznych modeli realizowana jest bezpośrednio na stronach katalogów produktowych. Prezentacja może odbywać się przy użyciu drukowanego katalogu produktów przedsiębiorstwa, zawierającego specjalne markery lub wyłącznie przy użyciu samych markerów udostępnianych na stronie internetowej producenta, do samodzielnego wydruku. System bazuje na ogólnodostępnej darmowej przeglądarce scen poszerzonej rzeczywistości (BuildAR Viewer), tak aby swobodnie mogli z niego korzystać pracownicy i klienci przedsiębiorstwa.
SŁOWA KLUCZOWE: poszerzona rzeczywistość, wizualizacja produktu, techniki interaktywne, model 3D, rekonstrukcja 3D.
ABSTRACT: The paper presents the issues on intuitiveness of product documentation and marketing materials. Increasing the intuitiveness of existing documentation and marketing materials was achieved by the transfer of communication from the classical level of communication with the use of 2D objects to an interactive three-dimensional level, with the use of augmented reality techniques. The result is an innovative system based on augmented reality techniques for digitization and visualization of PILCH company products. Virtual products presentation (mainly in the form of three-dimensional and realistic models) is carried out directly on the pages of products catalogs. The presentation can be done using the printed catalog containing special markers or with self-printing markers (from company website). The system is based on a public-domain free augmented reality browser (BuildAR Viewer) and therefore the system could be freely used by employees and customers of the company.
KEYWORDS: augmented reality, product visualization, interactive techniques, 3D model, reconstruction 3D.
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- M. Januszka, Metoda wspomagania procesu projektowania i konstruowania z zastosowaniem "poszerzonej rzeczywistości", Zeszyty, Nr 147, Politechnika Śląska, Instytut Podstaw Konstrukcji Maszyn, Gliwice, 2012
- W. Skarka , W. Moczulski , M. Januszka, Interaktywne technologie w procesie kształcenia, Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe, 29(1), 2012, s. 105-114
- Dokumentacja „Systemu bazującego na technikach poszerzonej rzeczywistości do wirtualizacji i wizualizacji produktu, dla efektywnego zarządzania wiedzą o produkcie“, Z.P.H. Pilch, Ustroń, 2014
- Augmented Reality for Toyota IQ; dostępne pod adresem [dn. 28.11.2014r.]: http://www.inition.co.uk/case_study/toyota-iq-augmented-reality/
- 2014 IKEA Catalogue Comes To Life with Augmented Reality; dostępne pod adresem [dn. 28.11.2014r.]: http://www.ikea.com/ca/en/about_ikea/newsitem/2014catalogue
- MINI – AR World Premiere; dostępne pod adresem [dn. 28.11.2014r.]: http://www.metaio.com/customers/case-studies/mini-always-open/
- Nissan 370Z, Take the wheel; dostępne pod adresem [dn. 28.11.2014r.]: http://takethewheel.nissan.com.au/
- The LEGO Group and metaio Work on the Next Generation of Augmented Reality using Intel Technology; dostępne pod adresem [dn. 28.11.2014r.]: http://www.metaio.com/press/press-release/2011/lego-digital-box/