Główne aspekty modelowania nadwozia pojazdu konstruowanego na zawody Shell Eco-marathon*
Main aspects of modeling race car body designed for Shell Eco-marathon
Mechanik nr 02/2015 - CAD/CAM
STRESZCZENIE: Przedstawiono proces modelowania powłoki nadwozia pojazdu wyścigowego startującego w kategorii Urban konkursu Shell Eco-marathon. Oprócz warunków wynikających z regulaminu organizatora konkursu w modelowaniu uwzględniono postać geometryczną podwozia oraz wiele kryteriów technicznych, które miały wpływ na polepszenie osiągów pojazdu. Ponadto dokonano analizy poprawności modelowanych krzywych i powierzchni.
SŁOWA KLUCZOWE: modelowanie powierzchniowe, analiza krzywych i powierzchni, systemy CAx, Shell Eco-marathon.
ABSTRACT: The article refers to the process of modeling the Urban category race vehicle body shell in the context of competition Shell Eco-marathon. The modeling process was carried out taking into account the boundary conditions arising from the competition organizer’s regulations, geometrical shape of the vehicle chassis and many technical criteria leading to improved performance of the race vehicle. Also, attention is paid to the aspect of accuracy analysis of the curves and surfaces of the model.
KEYWORDS: surface modeling, analysis of curves and surfaces, CAx systems, Shell Eco-marathon.
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Hasa J., Macuda M., Skarka W. „Projektowanie bolidu wyścigowego Silesian Greenpower zorientowane na indywidualne cechy kierowców”. Mechanik. Nr 2 (2012), R. 85, CD-ROM: s. 1÷9, bibliogr. 4 poz.
- Hasa J., Słowik Ł., Skarka W. „Ewolucja elektrycznych bolidów wyścigowych budowanych na Politechnice Śląskiej”. Red.: Szajnar J., Studnicki A., Suchoń J. VIII Seminarium Studenckiego Koła Naukowego Odlewników SFEROID'2012, Ustroń–Jaszowiec, 31 maja÷2 czerwca 2012. Gliwice: Komisja Odlewnictwa PAN, Oddział Katowice, 2012, s. 59÷64, bibliogr. 2 poz. (Zeszyty Studenckich Prac Naukowych „Sferoid”, z. 12).
- Kiciak P. „Podstawy modelowania krzywych i powierzchni”. Warszawa: WNT, 2000.
- Strona internetowa Koła Naukowego Modelowania Konstrukcji Maszyn: www.mkm.polsl.pl (dostęp: lipiec 2014).
- Piechna J. „Podstawy aerodynamiki pojazdów”. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2000.
- Regulamin Shell Eco-marathon: www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon/events/europe.html (dostęp: maj 2014).
- Targosz M., Skarka W. „Synergia metod modelowania konstrukcji na przykładzie projektu Smart Power”. XI Forum Inżynierskie Pro-CAx. Sosnowiec, 2÷4 października 2012 r. Cz. 1., bibliogr. 9 poz. Mechanik. Nr 2 (2013), R. 86: s. 1÷9, CD-ROM.
- Targosz M., Skarka W., Przystałka P. “Simulation And Optimization Methodology Of Prototype Electric Vehicle”. Eds.: Marjanović D., Štorga M., Pavković N., Bojčetić N. Proceedings of the 13th International Design Conference DESIGN 2014. Dubrovnik, Croatia 2014: pp. 1349÷1360.
- Wąsik M. “Methodology of Aerodynamic Analysis of the Cars Participating in the Race Shell Eco-Marathon Based on the Hyperworks Software”. 13th International Technical Systems Degradation Conference. Liptovský Mikuláš, 23÷26 April 2014.
- Wełyczko A. „CATIA V5. Sztuka modelowania powierzchniowego”. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2003.
- Wyleżoł M. „CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydowego”. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2003.
- Zieliński A. „Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych”. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2003.