Gry szkoleniowe
Serious games
Mechanik nr 07/2015 - Artykuły z XIX Międzynarodowej Szkoły Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji zamieszczone płycie CD
STRESZCZENIE: W artykule opisano metodę tworzenia gier szkoleniowych (serious games) dotyczących bezpiecznych metod pracy, realizowanych w warunkach eksploatacji podziemnej. Elementem, który odróżnia tego typu gry od gier rozrywkowych, jest scenariusz, w którym zawarto odniesienia do rzeczywistych sytuacji, jakie mogą zaistnieć w zakładzie górniczym, wraz z przedstawieniem skutków ryzykownych zachowań. Interaktywne gry komputerowe są obecnie rozwijającą się i coraz częściej stosowaną formą szkolenia. Odzwierciedlenie rzeczywistego świata przy pomocy grafiki 3D sprawia, że materiał szkoleniowy staje się dla odbiorcy interesujący. Zbliżone do rzeczywistych zadania oraz realistyczny model prowadzenia rozgrywki zachęcają szkolonego do testowania różnych rozwiązań. Głównym celem gier nie jest jednak rozrywka, lecz szkolenie użytkowników.
SŁOWA KLUCZOWE: bezpieczeństwo pracy, szkolenia, gry szkoleniowe.
ABSTRACT: Method of creation of training games (serious games) on safe working methods in conditions of underground excavation is presented in the article. Scenario in which situations that can happen in reality in coal mine facility are presented along with results of risky behaviors is the element that differs these games from entertainment games. Interactive computer games are now growing and more and more often used form of training. Reflection of real world made with 3D graphics makes training material more interesting for the user. Tasks similar to the ones done in reality and realistic model of acting in the game encourage trainee to test different solutions. The main goal of serious games is not entertainment but training of users.
KEYWORDS: work safety, training, training games.
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Martyka J.: Dlaczego podejmujemy ryzyko – konieczność, a może wybór?, „Prace Naukowe GIG” Nr 4/2/2011, Katowice, 2011.
- Projekt PROFI: Metoda diagnozy oraz program ograniczania niepożądanych zjawisk związanych z użytkowaniem środków technicznych pod ziemią kopalni – rozwiązania organizacyjne oraz ukierunkowane na redukcję ryzyka w podsystemie społecznym, Nr Umowy PBS1/B2/2/2012.
- http://www.eurogamer.pl/articles/2014-10-21-jak-gry-wideo-walcza-z-chorobami-szkola-wojsko-i-komentuja-rzeczywistosc
- Michalak D., Rozmus M., Lesisz R., Wołczyk W.: Narzędzia informatyczne podwyższające kompetencje interpersonalne osób dozoru ruchu i kompetencje fachowe robotników – Projekt PROFI, [w:] Innowacyjne techniki i technologie dla górnictwa. Bezpieczeństwo – Efektywność – Niezawodność, ITG KOMAG, KOMTECH 2014, Gliwice, 2014, s. 183-194.
- Michalak D., Wołczyk W. i in.: Rozwój metod kształtowania bezpieczeństwa pracy z wykorzystaniem szkoleń. Koncepcja modułowych materiałów szkoleniowych do zastosowania w systemach e-learningu, ITG KOMAG, Gliwice, 2014 (materiały niepublikowane).
- Michalak D., Lesisz R., Jaszczyk Ł. i in.: Interaktywne formy kształtowania bezpieczeństwa pracy w górnictwie, ITG KOMAG, Gliwice, 2010 (materiały niepublikowane).
Pobierz plik / download
Wojciech Wołczyk, Dariusz Michalak, Radosław Lesisz: Gry szkoleniowe (Serious games) (PDF, ~3,3 MB)