ENG FB kontakt

26.12.2024

Strona główna Lipiec 2016 Model matematyczny opisujący działania kierowcy w różnych sytuacjach drogowych *

Model matematyczny opisujący działania kierowcy w różnych sytuacjach drogowych *

Mathematical model describing the operation of the car driver in different road situations

Paweł Budziszewski, Krzysztof Kędzior   |   06-07-2016

Mechanik nr 07/2016 - XX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji

STRESZCZENIE: W artykule przedstawiono wyniki prac, których celem było opracowanie modelu matematycznego opisującego działanie człowieka – operatora w układzie kierowca–samochód. Model dotyczy dwóch grup kierowców: amatorów i kierowców zawodowych. Opisuje sytuację podążania za poprzedzającym pojazdem, a opisujące go parametry odniesione zostały do symulowanej sytuacji wypadkowej.

SŁOWA KLUCZOWE: model reakcji kierowcy, kierowcy zawodowi, symulator samochodu

ABSTRACT: The article presents the results of study aimed at development of mathematical model describing human – operator actions in the driver – car control system. The model was prepared for two groups of drivers: amateur and professional ones. It describes following of the preceding vehicle scenario referred to the simulated accident situations.

KEYWORDS: driver reaction model, professional drivers, car simulator

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • J. Zheng, K. Suzuki, i M. Fujita, „Car-following behavior with instantaneous driver–vehicle reaction delay: A neural-network-based methodology”, Transp. Res. Part C Emerg. Technol., Vol. 36, pp. 339÷351, 2013.
  • M.M. Haque i S. Washington, „A parametric duration model of the reaction times of drivers distracted by mobile phone conversations”, Accid. Anal. Prev., Vol. 62, pp. 42÷53, 2014.
  • D. H. Weir i D. T. McRuer, „A theory for driver steering control of motor vehicles”, Highw. Res. Rec., No. 247, 1968.
  • R. A. Hess i A. Modjtahedzadeh, „A control theoretic model of driver steering behavior”, IEEE Control Syst. Mag., Vol. 10, No. 5, pp. 3÷8, 1990.
  • P. Budziszewski, K. Kędzior, A. Łuczak, E. Smoczyńska, i M. Kruszewski, „Kierowcy zawodowi a amatorzy w sytuacji wypadkowej – wstępne wyniki badań na symulatorze jazdy samochodem”, Logistyka – Nauka, t. 4, s. 2637÷2648, 2015.
  • P. Budziszewski, „Badanie i modelowanie układu kierowca – samochód w sytuacji wypadku drogowego – Rozprawa doktorska”. Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, 2016.
  • T. Kamiński, „Wybrane kierunki badań centrum zarządzania i telematyki transportu”, Transp. Samoch., nr 3, s. 61÷78, 2012.
  • P. Budziszewski, K. Kędzior, „Reakcja kierowcy w chwili poprzedzającej wypadek – badania z wykorzystaniem symulatora jazdy samochodem”, Mechanik, t. 86, nr 7, s. 61÷70, 2013.
  • UK Highways Agency, „Highways Agency warns tailgaters that «only a fool breaks the 2-second rule»”, 22-maj-2014. [Online]. Dostępne na: https://www.gov.uk/government/news/highways-agency-warns-tailgaters-that-only-a-fool-breaks-the-two-second-rule. [Udostępniono: 15-lis-2015].

DOI: http://dx.doi.org/10.17814/mechanik.2016.7.110

Pobierz plik / download

Paweł Budziszewski, Krzysztof Kędzior: Model matematyczny opisujący działania kierowcy w różnych sytuacjach drogowych (Mathematical model describing the operation of the car driver in different road situations) (PDF, ~0,2 MB)

Strona główna Lipiec 2016 Model matematyczny opisujący działania kierowcy w różnych sytuacjach drogowych *

Nasi partnerzy