Modernizacja konstrukcji czołówki elektrycznego zespołu trakcyjnego ED72 *
Modernization of the head structure of the ED72 electrical train unit
Mechanik nr 01/2019 - CAD/CAM/CAE
STRESZCZENIE: ED72 jest elektrycznym zespołem trakcyjnym składającym się z czterech wagonów (dwóch sterowniczych i dwóch silnikowych). Przedstawiono zmodernizowaną konstrukcję czołówki ED72; skupiono się na obliczeniach numerycznych obejmujących statyczne, zderzeniowe i zmęczeniowe obliczenia wytrzymałościowe.
SŁOWA KLUCZOWE: EZT ED72, modernizacja konstrukcji czołówki, wytrzymałościowe obliczenia numeryczne
ABSTRACT: The ED72 is an electrical train unit consisting of four wagons (two steering and two motor). The paper presents the modernization of the ED72 head structure focusing on numerical calculations including static, crash and fatigue strength calculations.
KEYWORDS: EZT ED72, modernization of the head structure, numerical strength calculations
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Terczyński P. „Elektryczne zespoły trakcyjne w Polsce – stan obecny i bliska perspektywa”. Technika Transportu Szynowego. 5–6 (2010): s. 13–20.
- Terczyński P. „Elektryczny zespół trakcyjny serii ED72”. Świat Kolei. 8 (2001): s. 37.
- PN-EN 12663-1:2010. Kolejnictwo – Wymagania konstrukcyjno-wytrzymałościowe dotyczące pudeł kolejowych pojazdów szynowych – Część 1: Lokomotywy i tabor pasażerski (i metoda alternatywna dla wagonów towarowych).
- PN-EN 15227:2008. Kolejnictwo – Wymagania zderzeniowe dla pudeł pojazdów szynowych.
- DVS1612:2009. Design and endurance strength assessment of welded joints with steels in rail vehicle construction.
- Spirk S., Kemka V., Kepka M., Malkovsky Z. „Design of a large deformable obstacle for railway crash simulations according to the applicable standard”. Applied and Computational Mechanics. 6 (2012): s. 83–92.
DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2019.1.12
* Artykuł recenzowany