Nadążne sterowanie procesem sekwencjonowania karoserii na wydziale lakierni *
The follow-up control of the body sequencing process at the paint shop
Mechanik nr 07/2019 - CAD/CAM/CAE
STRESZCZENIE: Przedstawiono zmodyfikowaną metodę nadążnego sterowania produkcją, którą można wykorzystać w wielowersyjnym procesie sekwencjonowania karoserii na wydziale lakierni. Badano rzeczywistą strukturę lakierni wraz z buforem (Car Sequencing Problem 4.0). Głównymi celami badań były minimalizacja liczby przezbrojeń wynikających ze zmian kolorów oraz synchronizacja tych przezbrojeń z wymuszonym, okresowym czyszczeniem pistoletów malarskich.
SŁOWA KLUCZOWE: przemysł motoryzacyjny, nadążne sterowanie produkcją, Car Sequencing Problem 4.0, algorytm nadążnego sekwencjonowania, przezbrojenia
ABSTRACT: A modified method of follow-up production control that can be used in a multi-version car body sequencing process at the paint shop department is presented. The actual structure of the paint shop along with the buffer was subjected to tests (Car Sequencing Problem 4.0). The main goals of the research were to minimize the number of changeovers resulting from color changes and to synchronize these changeovers with forced, periodic cleaning of paint guns.
KEYWORDS: automotive industry, follow-up production control, Car Sequencing Problem 4.0, follow-up sequencing algorithm, changeovers
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
[1] Krystek J., Alszer S. „Współczesne problemy sekwencjonowania samochodów na wydziale lakierni”. Mechanik, 7 (2017): 527–529.
[2] Krystek J., Alszer S. „Nowoczesne aspekty problemu sekwencjonowania samochodów na wydziale montażu”. Przegląd mechaniczny. 9 (2017): 23–25.
[3] Boysena N., Emde S., Hoeck M., Kauderer M. “A survey on part logistics in the automotive industry”. European Journal of Operational Research. 242 (2015).
[4] Parello Bruce D., Kabat Waldo C., Wos Larry. 1986. “Job-shop scheduling using automated reasoning: a case study of the car sequencing problem”. Journal of Automated Reasoning. 2, 1 (1986): 1–42.
[5] Perron L., Shaw P. “Combining forces to solve the car sequencing problem”. J.C. Regin, M. Rueher. Proceedings of CP-AI-OR’2004. Berlin: Springer-Verlag. 2004: 225–239. DOI: 10.1007/978-3-540- 24664-0_16.
[6] Solnon C., Cung Van Dat, Nguyen A., Artigues C. “The car sequencing problem: overview of state-of-the-art methods and industrial case-study of the ROADEF’2005 Challenge problem”. European Journal of Operational Research, 191, 3 (2008): 912–927.
[7] Bysko S. “Sekwencjonowanie w produkcji wielowersyjnej dla skończonej pojemności bufora”. Gliwice. Rozprawa doktorska (niepublikowana). 2019.
[8] Bysko S., Krystek J. “Automotive Paint Shop 4.0”. Computers & Industrial Engineering. DOI: 10.1016/j.cie.2018.11.056. (Publikacja w druku).
[9] Krystek J. „Nadążne sterowanie produkcją jako metoda sekwencjonowania wariantów produktów”. M. Karkula, J. Matuszek, B. Skołud. Wokół inżynierii produkcji. Wydawnictwa AGH, Kraków. (2017): 121–128.
[10] Bysko Sara, Krystek Jolanta. 2020. “Follow-Up Sequencing Algorithm for Car Sequencing Problem 4.0”. Szewczyk R., Zieliński C., Kaliczyńska M. (eds.) Automation 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer. 920 (2020).
DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2019.7.57
* Artykuł recenzowany