Polscy studenci czekają na Shell Eco-marathon 2014
W dniach 15÷18 maja 2014 r. po raz kolejny blisko 3000 młodych konstruktorów z Europy i Afryki będzie ze sobą rywalizować na holenderskim torze w Rotterdamie, podczas 30. edycji wyścigu Shell Eco-marathon. W tym roku organizatorzy spodziewają się ponad 3000 uczestników – studentów z 27 krajów. Każda z 200 drużyn, która wystartuje w konkursie, będzie się starała pokonać jak najdłuższy dystans na 1 litrze paliwa (lub odpowiednio 1 kWh) w zaprojektowanym i zbudowanym przez siebie pojeździe.
Polskę będzie reprezentować 10 polskich zespołów:
- Eco-Zone 505 z Politechniki Lubelskiej zaprezentuje pojazd Cetan, napędzany olejem napędowym.
- Green Arrow z Politechniki Warszawskiej będzie się ścigać elektrycznym pojazdem miejskim, w którym zastosowano nowoczesne, bezszczotkowe, trójfazowe silniki elektryczne wbudowane w obręcz koła, zasilane energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów jonowo-litowych.
- Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej stworzył pojazd zasilany ogniwem wodorowym napędzającym tylną oś, o konstrukcji nadwozia opartej na założeniu zmodyfikowanej „łezki”, co daje minimalne straty aerodynamiczne.
- Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej opracował pojazd EcoArrow II, który wystartuje w kategorii prototype gasoline.
- SiMR Team z Politechniki Warszawskiej wystawi do zawodów zmodyfikowany pojazd Hussar, napędzany silnikiem benzynowym, który na litrze paliwa ma przejechać nawet 600 km.
- SKAP z Politechniki Warszawskiej chce powtórzyć ubiegłoroczne zwycięstwo w klasie Urban Concept Gasoline – utrzymanie pierwszego miejsca ma zapewnić pojazd PAKS z hybrydowym układem napędowym.
- SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej przygotował pojazd o nazwie Kropelka 2014, z silnikiem zasilanym etanolem.
- Smart Power z Politechniki Śląskiej ze swoim bolidem MuSHELLka – pojazdem o maksymalnie ergonomicznej konstrukcji, stawiającej jak najmniejszy opór aerodynamiczny – wystartuje w klasie Prototype – electric battery.
- Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej stanie do rywalizacji w kategorii Urban Concept – electric battery z pojazdem Bytel, w którym zamontowano panele słoneczne w celu efektywniejszego odzysku energii.
- WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej (tegoroczny debiutant) przygotował WAT GREEN – trzykołowy pojazd o napędzie elektrycznym. W tym pojeździe kierowca zajmuje pozycję leżącą.
W tym roku konkurs będzie po raz pierwszy relacjonowany w telewizji. Powstanie miniseria „Droga do Rotterdamu”, dzięki której widzowie na całym świecie będą mogli oglądać zmagania uczestników konkursu na ekranach swoich telewizorów. Na przełomie maja i czerwca w 54 państwach zostanie wyemitowania (w głównym czasie antenowym) półgodzinna relacja z konkursu.
Źródło: www.shell.com