The Rolling Bridge inspiracją dla studentów AGH i ich zwijanej mechanicznie kładki
W ramach pracy inżynierskiej studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie stworzyli prototyp zwijanej mechanicznie kładki dla pieszych. Ten oryginalny projekt jest jedyną tego typu konstrukcją w Polsce. Autorzy rozwiązania wzorowali się na podobnym obiekcie z Wielkiej Brytanii.
Kładka ma 3,35 m długości i 0,5 m szerokości i jest w stanie utrzymać ciężar do 200 kg. Model składa się z 8 segmentów poruszanych przez 14 siłowników sterowanych elektronicznie i zasilanych prądem stałym. Elementy pomostu działają pojedynczo, czyli każdy segment składa się dopiero po zakończeniu pracy poprzedniego. Konstrukcja wykonana jest ze stalowych profili i drewnianych podestów. Wszystkie części mostu dla pieszych zostały samodzielnie zaprojektowane i wykonane przez studentów AGH.
Model ruchomej kładki (fot. Koło Naukowe Aksjator)
Inspiracją dla inżynierów był The Rolling Bridge znajdujący się w Londynie. Jak podkreślają młodzi konstruktorzy, ich pomost mógłby z powodzeniem być elementem np. ogrodu botanicznego. W przyszłości rozbudowany i ulepszony model mógłby pełnić funkcję przejścia dla pieszych w nietypowych miejscach, np. w okolicy rzek czy nadmorskich nabrzeży.
Atutem tego typu obiektu jest nie tylko jego atrakcyjność pod względem estetycznym, ale i użytkowym. Model wpisuje się w obecny trend wprowadzania ruchu w konstrukcje budowlane i jest doskonałym przykładem połączenia kilku dziedzin: budownictwa, mechaniki i architektury. Obecnie tego typu myśl inżynierska rozwijana jest chociażby poprzez budowanie np. składanych budynków używanych podczas działań wojskowych w trudno dostępnych miejscach, m.in. na pustyni.
Piotr Roszkowski i Michał Pyza (fot. Koło Naukowe Aksjator)
Projekt stworzyli studenci Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii, inż. Michał Pyza i inż. Piotr Roszkowski, a za elektronikę odpowiadał Tomasz Tatara, student Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki. Twórcy kładki należą również do Koła Naukowego Mechaniki Konstrukcji „Aksjator”. Opiekunami projektu byli dr inż. Henryk Ciurej oraz mgr inż. Michał Betlej z WGiG. Prace nad modelem trwały 1,5 roku, a do jego powstania przyczyniła się również firma MP-Mosty.
Źródło: AGH w Krakowie