Udany debiut PUT Motorsport w sezonie 2015 Formuły Student
„W sezonie 2015 zadebiutowaliśmy jako zespół wyścigowy w prestiżowych, studenckich wyścigach Formuła Student. Są to zawody międzynarodowe, rozgrywane na najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie. Każdy zespół musi składać się ze studentów uczelni, którą reprezentuje. Bolid, o nazwie "Warta" narodził się u nas w głowach około półtora roku temu. Wtedy właśnie postanowiliśmy w taki sposób wypromować naszą uczelnię, a przy okazji spełnić własne marzenia o zbudowaniu samochodu sportowego i wystartowaniu nim na najsłynniejszych torach świata. Projekt został opracowany przez studentów od podstaw. Wiązało się to, z wieloma godzinami studiowania specjalistycznej literatury, nieprzespanymi nocami i miesiącami ciężkiej pracy w warsztacie. Przysłowie mówi "Ciężka praca popłaca" i tak też się stało – odwiedziliśmy trzy kraje i przejechaliśmy ponad 4000 km. Wzięliśmy udział w zawodach na najbardziej znanym angielskim torze wyścigowym Silverstone, gdzie zajęliśmy 23 miejsce na 92 załogi startujące. Otrzymaliśmy wówczas nagrodę za najlepszy debiutancki zespół. Wystartowaliśmy również na niemieckim torze Hockenheim, gdzie zajęliśmy 24 miejsce na 71 zespołów. Również otrzymaliśmy w tych zawodach nagrodę dla najlepszego debiutanckiego zespołu, ale również pierwszą w historii zawodów nagrodę specjalną dla najbardziej przyjaznego zespołu. Na zakończenie sezonu odwiedziliśmy specjalnie przygotowany pod zawody tor wyścigowy na Węgrzech. Wówczas zajęliśmy 22 miejsce na 42 załogi startujące. W rezultacie zajęliśmy 162 miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów Formuła Student, w której udział bierze 514 zespołów wyścigowych z całego świata.
Jeżeli chodzi o specyfikacje "Warty", to jest to bolid naszego projektu i konstrukcji, o masie całkowitej 250 kg. Posiada silnik Hondy CBR o pojemności skokowej 600cm3. Silnik fabrycznie legitymował się mocą ok. 120 KM. Aktualnie, po założeniu obowiązkowej w zawodach zwężki dolotu powietrza silnik posiada około 80 KM. Jest to moc pozwalająca na rozpędzenie samochodu od 0-100 km/h w czasie ok. 4,5 s. Poszycie bolidu wykonane zostało z włókna węglowego. Prędkość maksymalna na założonych krótkich przełożeniach wynosi 120 km/h, która jest wystarczająca do rywalizacji z innymi zespołami, ponieważ tory na których się ścigamy składają się z dużej liczby, bardzo ostrych zakrętów.
Zespół rozpoczął już prace nad nowym bolidem, którym będziemy się ścigać w sezonie 2016. Założenia co do nowego bolidu są proste: redukcja masy, zmniejszenie gabarytów bolidu, oraz zamiana kół z 13" na koła 10". Dużo trudniejszym zabiegiem, jaki mamy w planach jest przeprowadzenie przebudowy oryginalnej skrzyni biegów od Hondy CBR. Miałoby to polegać na usunięciu zbędnych elementów zwiększających masę. Jeżeli dokonamy wszystkich planowanych zmian, powinniśmy osiągnąć dużo lepsze właściwości jezdne niż w przypadku i tak już świetnego samochodu, jakim jest „Warta”. Spróbujemy pokazać, że studia nie muszą być nudne, a wręcz przeciwnie, że mogą być wyjątkowe.”
Dominik Dembiński, PUT Motorsport
Fot. PUT Motorsport