Wpływ nowych technik wytwarzania na konstrukcję samolotu
Impact of Modern Manufacturing Technologies at Aircraft Design
Mechanik nr 12/2015 - Wersje autorskie artykułów VIII Seminarium zadań badawczych
STRESZCZENIE: W pracy podano jak przy wykorzystaniu nowo powstałych technologii i strategii obróbki części w przemyśle lotniczym można obniżyć koszty wytwarzania. Podano przykłady wdrożeń w przemyśle lotniczym. Zastosowanie HSM w lotnictwie wymusiło zmianę w konstrukcji dzisiejszych samolotów. Opisano strategię obróbki cienkich ścianek i wręg struktury samolotu. Zwrócono uwagę na nowe technologie jak technologia przyrostowa i odprężanie wibracyjne.
SŁOWA KLUCZOWE: CAM, HSM, Technologia Przyrostowa, Odprężanie Wibracyjne
ABSTRACT: The paper describes how the use of modern technologies and parts machining strategies can reduce manufacturing costs in the aerospace industry. Sample implementations in the aerospace industry have been presented. The use of HSM in aviation forced a change in today's aircraft designs. Machining strategy for thin walls and aircraft structure framers have been described. Modern technologies of manufacturing like Additive Manufacturing and Vibratory Stress Relief have been presented.
KEYWORDS: CAM, HSM, Additive Manufacturing, Vibration Stress Relieving
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- ADAMSKI W. „Wybrane Problemy Projektowania I Wytwarzania CAD/CAM w Przemyśle Maszynowym”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej 2012, ISBN 978-83-7199- stron 205.
- ADAMSKI W. „Wybrane kierunki zwiększenia wydajności procesów skrawania”. Mechanik, 82, Nr 5-6, (2009), 540-546.
- ADAMSKI W.: „Zasady stosowania i pracy z systemami CAD/CAM w światowym przemyśle lotniczym”. Mechanik, Nr 11, (2010).
- Kuczmaszewski J.: „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium” – IV Konferencja PKAERO, 06.2012, Rzeszów. http://pkaero.prz.edu.pl/sprawozdania/KONF-25-26-06-2012/prezentacje/ZB05/czerw2012.ppt
- ADAMSKI W.: "Analiza przyczyn zmiany kształtu części lotniczych podczas obróbki skrawaniem na maszynach CNC i skuteczne przeciwdziałanie tym zjawiskom" Mechanik, Nr 1, (2012), Projekt PKAERO ZB5.
- MAJEWSKI M. : „Odprężanie wibracyjne – sposób na redukcję naprężeń resztkowych i stabilizację elementów metalowych” (2009).
- Boeing Company: “High Speed Machinning”, Boeing Technology, (2008).
- ADAMSKI W.: „Wykorzystanie technologii przyrostowej w przemyśle lotniczym”. Stal Metale & Nowe Technologie, Nr 3-4. (2013).
- ADAMSKI W.: „Optymalizacja Czasu Wykonania Części Integralnych Na Obrabiarkach Sterowanych Numerycznie”. Stal Metale & Nowe Technologie, 5-6. (2014).
- ADAMSKI W.: „Nowe technologie obniżające czas wykonania części integralnych w przemyśle lotniczym”. Mechanik, Nr 02, (2015).
- ADAMSKI W.: “Advanced Technologies in the XXI Century for Production of Aircraft Integral Parts”, Mindelheim Germany May (2015)
- WŁODARCZYK M.: „Analiza wpływu sił skrawania oraz zamocowania na poziom naprężeń w aspekcie grubości ścianek wybranej konstrukcji kieszeniowej”, Postępy Nauki i Techniki Nr 8, (2011) Politechnika Lubelska.