Wybrane aspekty modelowania nadwozia samochodu wyścigowego budowanego na zawody Shell Eco-marathon
Selected aspects of modeling race car body constructed for eco-marathon competition
Mechanik nr 02/2015 - Artykuły z Międzynarodowego Kongresu CAx Innovation zamieszczone na płycie CD
STRESZCZENIE: Artykuł dotyczy procesu modelowania powłoki nadwozia pojazdu w kategorii Urban w kontekście konkursu Shell Eco-marathon. Proces modelowania prowadzony był z uwzględnieniem warunków brzegowych wynikających z regulaminu organizatora konkursu oraz z uwzględnieniem postaci geometrycznej podwozia pojazdu. W trakcie modelowania uwzględniano przede wszystkim wiele kryteriów technicznych prowadzących do polepszenia osiągów pojazdu wyścigowego. Zwrócono również uwagę na aspekt analizy poprawności krzywych i powierzchni modelu.
SŁOWA KLUCZOWE: modelowanie powierzchniowe, analiza krzywych i powierzchni, systemy CAx, Shell Eco-marathon.
ABSTRACT: Article refers to the process of modeling Urban category race vehicle body shell in the context of competition Shell Eco-marathon. The modeling process was carried out taking into account the boundary conditions arising from the competition organizer’s regulations, and taking into account the geometrical shape of the vehicle chassis. During the modeling first of all a lot of technical criteria leading to improved race vehicle performance are taken into account. It also drew attention to the aspect of the curves and surfaces accuracy analysis of the model.
KEYWORDS: surface modeling, analysis of curves and surfaces, CAx systems, Shell Eco-marathon.
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Hasa J., Macuda M., Skarka W.: Projektowanie bolidu wyścigowego Silesian Greenpower zorientowane na indywidualne cechy kierowców. Mechanik 2012 r. 85 nr 2, dysk optyczny (CD-ROM) s. 1-9, bibliogr. 4 poz.
- Hasa J., Słowik Ł., Skarka W.: Ewolucja elektrycznych bolidów wyścigowych budowanych na Politechnice Śląskiej. [W:] VIII Seminarium Studenckiego Koła Naukowego Odlewników SFEROID '2012, Ustroń-Jaszowiec, 31 maja - 2 czerwca 2012. Red. Jan Szajnar, Andrzej Studnicki, Jacek Suchoń. Gliwice: Komisja Odlewnictwa PAN. Oddział Katowice, 2012, s. 59-64, bibliogr. 2 poz. (Zeszyty Studenckich Prac Naukowych „Sferoid” ; z. 12).
- Kiciak P.: Podstawy modelowania krzywych i powierzchni, WNT, Warszawa 2000.
- Koło Naukowe Modelowania Konstrukcji Maszyn, Internet (lipiec 2014): http://www.mkm.polsl.pl.
- Piechna J.: Podstawy aerodynamiki pojazdów, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2000.
- Regulamin konkursu Shell Eco-marathon, Internet (maj 2014): http://www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon/events/europe.html.
- Targosz M., Skarka W.: Synergia metod modelowania konstrukcji na przykładzie projektu Smart Power. [W:] XI Forum Inżynierskie ProCAx, Sosnowiec, 2-4.10.2012. [Dokument elektroniczny]. Cz. 1. Warszawa : Agenda Wydaw. SIMP, 2013, s. 1-9, bibliogr. 9 poz. CD-ROM stanowi dodatek do czasopisma Mechanik 2013 r. 86, nr 2.
- Targosz M., Skarka W., Przystałka P.: Simulation And Optimization Methodology Of Prototype Electric Vehicle, Proceedings of the 13th International Design Conference DESIGN 2014 ed: Marjanović D., Štorga M., Pavković N., Bojčetić N. Dubrovnik, Croatia 2014 pp. 1349 – 1360.
- Wąsik M.: Methodology Of Aerodynamic Analysis Of The Cars Participating In The Race Shell Eco-Marathon Based On The Hyperworks Software. 13th International Technical Systems Degradation Conference. Liptovský Mikuláš 23-26 April 2014.
- Wełyczko A.: CATIA V5. Sztuka modelowania powierzchniowego, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2003.
- Wyleżoł M.: CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydowego, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2003.
- Zieliński A.: Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2003.