ENG FB kontakt

15.11.2024

Strona główna Maj-Czerwiec 2017 Wybrane metody oraz cel badań zderzaków samochodowych w aspekcie testów zderzeniowych przeprowadzanych przy niskich prędkościach *

Wybrane metody oraz cel badań zderzaków samochodowych w aspekcie testów zderzeniowych przeprowadzanych przy niskich prędkościach *

Some selected methods and purpose of the low speed tests for estimation of the vehicle bumpers vulnerability to damage

Tomasz Hinz, Ryszard Lewkowicz   |   23-05-2017

Mechanik nr 05/06/2017 - Różne

STRESZCZENIE: Zaprezentowano stosowane na świecie metody badań zderzaków samochodowych w nawiązaniu do testów zderzeniowych przeprowadzanych przy niskich prędkościach. Określono ich cel oraz przedstawiono podstawowe warunki badań. Opisano przeprowadzone przez autorów stanowiskowe badania zderzaków samochodowych, będące alternatywą wobec badań pełnozakresowych.

SŁOWA KLUCZOWE: zderzak samochodowy, uderzenie, niska prędkość

ABSTRACT: Presented are the worldwide applied methods of tests to vehicle bumpers under low speed impact conditions. Identified are the purpose of such tests with essential requirements to be met in their performance procedure specified. Also described is rig test to the car bumpers as an alternative issue to the most popular procedures.

KEYWORDS: vehicle bumper, impact, low speed

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • Insurance Institute for Highway Safety. Huge cost of mismatched bumpers. Arlington: 2010.
  • Marzbanrad J., Alijanpour M., Kasat M.S. “Design and analysis of an automotive bumper beam in low speed frontal crashes”. Thin-Walled Structures. 47 (2009).
  • Microsys. Bumper Pendulum, the best solution for bumper impact testing. Mississauga: 2012.
  • RCAR. Bumper test. Issue 2.0. 2010.
  • RCAR. Informational Document regarding Effects of the Introduction of the RCAR Bumper Test. Version 1.0. 2016.
  • RCAR. Low speed structural crash test protocol. Issue 2.2. 2011.
  • Research Council for Automobile Repairs. Newsletter January 2011. Manitoba: 2011.
  • United Nations Economic Commission for Europe. Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to their front and rear protective devices (Bumpers, etc.). Regulation No. 42. Genewa: 1980.
  • U.S. Department of Transportation. Laboratory test procedure for bumper standard regulation part 581. 1990.
  • WorldAutoSteel. Overview of Worldwide Regulations Legislative/Consumer Crash Regulations and Insurance Ratings in Europe, USA, Japan. 2015.

DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2017.5-6.62

Pobierz plik / download

PL: Tomasz Hinz, Ryszard Lewkowicz: Wybrane metody oraz cel badań zderzaków samochodowych w aspekcie testów zderzeniowych przeprowadzanych przy niskich prędkościach (PDF, ~1,4 MB)

ENG: Tomasz Hinz, Ryszard Lewkowicz: Some selected methods and purpose of the low speed tests for estimation of the vehicle bumpers vulnerability to damage (PDF, ~1 MB)

Strona główna Maj-Czerwiec 2017 Wybrane metody oraz cel badań zderzaków samochodowych w aspekcie testów zderzeniowych przeprowadzanych przy niskich prędkościach *

Nasi partnerzy