ENG FB kontakt

24.11.2024

Strona główna Lipiec 2015 Wykorzystanie interaktywnej symulacji komputerowej uwzględniającej ruch całego ciała w kontekście funkcjonowania poznawczego

Wykorzystanie interaktywnej symulacji komputerowej uwzględniającej ruch całego ciała w kontekście funkcjonowania poznawczego

Use of interactive computer simulation taking into account the whole body movement in the context of cognitive functioning

Jakub Terczyński, Andrzej Grabowski   |   29-06-2015

Mechanik nr 07/2015 - Artykuły z XIX Międzynarodowej Szkoły Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji zamieszczone płycie CD

STRESZCZENIE: Nowoczesne techniki komputerowe w zakresie symulowania interakcji ze środowiskiem wirtualnym umożliwiają wzięcie po uwagę nie tylko położenia wybranych punktów, takich jak głowa lub dłonie, lecz także ruchów całego ciała. Uzyskiwana w ten sposób realistyczna interakcja w środowisku wirtualnym jest korzystna ze względu na zmniejszenie liczby abstrakcyjnych elementów symulacji, co jest szczególnie istotne u osób starszych ze względu na ograniczone zasoby poznawcze.

SŁOWA KLUCZOWE: symulacja komputerowa, aplikacje treningowe, rzeczywistość wirtualna, rejestracja ruchu, zdolności poznawcze.

ABSTRACT: Modern computer technology in the field of simulation of the interaction inside the virtual environment enables to take into account not only the position of the selected points, such as the head or hands, but also the movements of the entire body. Obtained in this way, realistic interaction in a virtual environment is favorable due to the reduction in the number of abstract elements of the simulation, which is particularly important in the elderly due to limited cognitive resources.

KEYWORDS: computer simulation, training applications, virtual reality, motion capture, cognitive abilities.

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • Meehan M. (2001): Physiological Reaction as an Objective Measure of Presence in Virtual Environments.
  • Barfield W., & Furness T.A. (1995): Virtual environments and advanced interface design, NY: Oxford University Press.
  • Grabowski A.: Wpływ pola widzenia na odbiór symulacji szkoleniowej w środowisku wirtualnym, „Mechanik” [CD-ROM] 2014;7:423-430.
  • Rothbaum B.O., Hodges L.F., Kooper R., Opdyke D., Willford D., & North M.M. (1995): Effectiveness of computer-generated (virtual reality) graded exposure in the treatment of acrophobia, “American Journal of Psychiatry”, 152, 626-628.
  • Bailenson J.N., Blascovich J., Beall A., Loomis J. (2000), Equilibrium theory revisited: Mutual gaze and personal space in virtual environments, “Presence: Teleoperators and Virtual Environments” 10(6), 583-598.
  • Blascovich J., Veach T.L., & Ginsburg G.P. (1973): Blackjack and the risky shift, “Sociometry”, 36(1), 42-55.
  • Wilson P.N., Tlauka M., & Wildbur D. (1999): Orientation specificity occurs in both small- and large-scale imagined routes presented as verbal descriptions, “Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory & Cognition”, 25(3), 664-679.
  • Interrante V., Ries B., Lindquist J., & Kaeding M. (2008): Elucidating Factors that Can Facilitate Veridical Spatial Perception in Immersive Virtual Environments, “Presence: Teleoperators and Virtual Environments”, 17(2), 176-198.
  • Peruch P., & Gaunet F. (1998): Virtual environments as a promising tool for investigating human spatial cognition, “Current Psychology of Cognition”, 17(4-5), 881-899.
  • Klatzky R.L., Loomis J.M., Beall A.C., Chance S.S., & Golledge R.G. (1998): Spatial updating of self-position and orientation during real, imagined, and virtual locomotion, “Psychological Science”, 9, 293-298.
  • Berneburg A., (2007): Interactive 3-D Simulations in Measuring Consumer Preferences: Friend or Foe to Test Results?, “Journal of Interactive Advertising”, 8:1, 1-37.
  • Richarme M., & Colias J. (2008): Realism in Research − Innovative Utilization of 3D Animation for Qualitative and Quantitative Research Methodologies − A Blind Case Study, ESOMAR 2008.
  • Messinger P.R., Stroulia E., Lyons K., Bone M., Niu R.H., Smirno, K., and Perelgut S. (2009): Virtual worlds — past, present, and future: New directions in social computing, “Decision Support Systems”, 47(3):204-228.
  • Hess T. (2014): Selective engagement of cognitive resources: Motivational influences on older adults’ cognitive functioning, “Perspectives on Psychological Science”, 9, 388-407.
  • Umanath S., & Marsh E.J. (2014): Understanding how prior knowledge influences memory in older adults, “Perspectives on Psychological Science”, 9(4), 408-426.
  • Jankowski J.: Interaktywne techniki eksploracji środowisk rzeczywistości wirtualnej, „Mechanik”, 07/2013, 221-230 (2013).
  • Grabowski A.: Praca w wirtualnej kopalni: Wyniki pierwszej sesji szkoleniowej w środowisku wirtualnym z udziałem pracowników górnictwa, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 113-122, 3/2014.

DOI: http://dx.doi.org/10.17814/mechanik.2015.7.307

Pobierz plik / download

Jakub Terczyński, Andrzej Grabowski: Wykorzystanie interaktywnej symulacji komputerowej uwzględniającej ruch całego ciała w kontekście funkcjonowania poznawczego (Use of interactive computer simulation taking into account the whole body movement in the context of cognitive functioning) (PDF, ~3,8 MB)

Strona główna Lipiec 2015 Wykorzystanie interaktywnej symulacji komputerowej uwzględniającej ruch całego ciała w kontekście funkcjonowania poznawczego

Nasi partnerzy