ENG FB kontakt

22.11.2024

Strona główna Aktualności Wydarzenia 25 lat polskiej fabryki układów hamulcowych Bosch

25 lat polskiej fabryki układów hamulcowych Bosch

Zakład produkcyjny w Mirkowie koło Wrocławia wspiera bezpieczną jazdę milionów kierowców na świecie

05-11-2021

Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia obchodzi jubileusz 25-lecia. Należący do koncernu od 1996 r. zakład produkcyjny to dziś kompleksowy ośrodek produkcyjno-badawczy. Na ponad 33 tys. m2 powierzchni zespół ponad 900 specjalistów odpowiada za rozwój i produkcję komponentów do układów hamowania, które są stosowane w pojazdach wiodących koncernów motoryzacyjnych. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza na liniach produkcyjnych podwrocławskiego zakładu powstało ponad 37 mln komponentów i dostarczono je na pięć kontynentów.

 

 

Fabryka jest m.in. odpowiedzialna za produkcję iBoostera, który jest stosowany głównie w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Dzięki takim projektom zakład w Mirkowie wspiera transformację motoryzacji, współtworząc świat bezpiecznej i bezemisyjnej mobilności.

 

Komponenty wytwarzane w Mirkowie zapewniają bezpieczeństwo milionów kierowców i pasażerów na świecie. Przez 25 lat udało nam się zbudować silną pozycję w koncernie. Dziś fabryka pod Wrocławiem odpowiada za produkcję najbardziej innowacyjnych elementów układów hamulcowych oferowanych przez firmę Bosch – mówi Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch w Polsce.

 

Historia fabryki sięga lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, ale jej dynamiczny rozwój w firmie Bosch rozpoczął się w roku 1996. W pierwszych latach produkcja obejmowała hamulce tarczowe i bębnowe, pompy hamulcowe oraz korektory siły hamowania. W 2003 r. fabryka została przeniesiona do Mirkowa, a w 2009 r. rozpoczęła się dalsza rozbudowa nowego zakładu. W 2012 r. działalność zainicjowało Centrum Badawczo-Rozwojowe.

 

 

Badania i rozwój

Centrum B&R, w którym pracuje obecnie ponad 70 inżynierów, od początku wspiera zarówno zakład produkcyjny w Mirkowie, jak i inne fabryki koncernu Bosch, rozwijając produkty z portfolio motoryzacyjnego firmy. Wrocławski ośrodek jest centrum kompetencji w zakresie prac nad zbiornikiem wyrównawczym płynu hamulcowego – podstawowym komponentem zespołów mocy każdej generacji. Eksperci z Mirkowa są też odpowiedzialni za konstrukcję pierwszej generacji iBoostera.

 

 

Zespół Centrum B&R uczestniczy również w pracach rozwojowych koncernu przy opracowywaniu kolejnych generacji układów hamulcowych – np. zintegrowanego zespołu mocy (Integrated Power Brake). Tym samym współtworzy obecne trendy elektryfikacji i wspiera dalszą automatyzację jazdy.

W Centrum B&R prowadzone są także prace z wykorzystaniem zaawansowanych symulacji numerycznych oraz sztucznej inteligencji. Obecnie w ramach jednostki powstaje nowy zespół odpowiedzialny za obszar testowy, który uzupełni istniejące obszary badań funkcjonalnych i wytrzymałościowych o wibroakustykę. Tym samym liczba ekspertów Centrum B&R w Mirkowie przekroczy 80.

 

 

Innowacyjne technologie XXI wieku

Ważnym krokiem milowym dla fabryki w Mirkowie było rozszerzenie portfolio o produkty mechatroniczne:

iBooster gen. 1 i 2 – system wspomagania układu hamulcowego niezależny od wytwarzanej przez silniki spalinowe próżni, może być więc stosowany w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Jego działanie pozwala na skrócenie drogi hamowania, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Oprogramowanie iBoostera może być tak skonfigurowane, by ustawić wyczucie pedału hamulca, dostosowując je do wymogów konkretnych producentów. Ta sama jednostka iBooster może być umieszczana w różnych modelach samochodów i nadawać każdemu z nich indywidualne cechy.

Czujnik prędkości koła (WSS) – podstawowym zadaniem czujnika jest zbieranie informacji o prędkości obrotowej kół jezdnych dla systemu ABS kontrolującego siłę hamowania. Gdy prędkość obrotowa kół spadnie poniżej określonej wartości, ABS włącza się i zmniejsza siłę hamowania, by nie dochodziło do poślizgu kół. System ABS przesyła też informacje z czujników WSS do innych systemów elektronicznych, takich jak system kontroli trakcji (TC) czy stabilizacji toru jazdy (ESP). To z kolei pozwala uruchamiać hamulce czy kontrolować inne podzespoły, by zapobiec poślizgowi poprzecznemu albo wzdłużnemu samochodu.

 

 

Plany inwestycyjne i rozbudowa zakładu

Bosch zainwestował już w polską fabrykę ponad miliard złotych. Wysoka jakość pracy i zaangażowanie zespołu przekonały koncern do dalszych inwestycji pod Wrocławiem. Jesienią rozpocznie się rozbudowa zakładu, którego powierzchnia do końca 2022 r. powiększy się o 25%. Uruchomione zostaną też nowe, zautomatyzowane linie produkcyjne.

Firma rozwija również centrum kompetencji z pakietem funkcji centralnych wspierających globalne operacje biznesowe Bosch.

 

 

Siła zespołu

Sukces fabryki nie byłby możliwy bez silnego, zmotywowanego zespołu. W ciągu ostatnich 25 lat pracownicy naszej fabryki wielokrotnie wypracowywali standardy działania, które były później wdrażane w innych zakładach produkcyjnych koncernu Bosch. Nasze mocne strony to kreatywność i wysokie kompetencje kadry w każdym obszarze – podkreśla Piotr Pyzio, członek zarządu Robert Bosch sp. z o.o. i dyrektor fabryki.

 

 

Źródło: Bosch

Strona główna Aktualności Wydarzenia 25 lat polskiej fabryki układów hamulcowych Bosch

Nasi partnerzy