B-pillar hot stamping process with an innovative design
Proces tłoczenia na gorąco słupka B o innowacyjnej konstrukcji *
Mechanik nr 07/2024 - Obróbka plastyczna
ABSTRACT: The article describes the hot stamping process of the B-pillar of a passenger car from laser-welded blanks with a patch. The results of the stamping simulation performed in the Autoform package are presented and the stamping die is described. A specially designed welding station was used to prepare the blanks. A test series of 300 stampings was made. Basic mechanical properties of drawpieces (yield strength Rp0.2, strength limit Rm and hardness HV) were checked and a three-point bending test was performed.
KEYWORDS: hot stamping, Usibor 1500, Usibor 2000, Ductibor 500 laser welding of blanks, three-point bending test
STRESZCZENIE: W artykule opisano proces tłoczenia na gorąco słupka B samochodu osobowego z dwóch formatek spawanych laserowo z dodatkową nakładką. Przedstawiono wyniki symulacji tłoczenia wykonanej w pakiecie oprogramowania Autoform oraz konstrukcję tłocznika. Do przygotowania formatek zaprojektowano specjalne stanowisko spawalnicze. Wykonano próbną serię 300 wytłoczek. Sprawdzono ich podstawowe własności mechaniczne (granicę plastyczności Rp0.2, granicę wytrzymałości Rm oraz twardość HV), a także przeprowadzono test trójpunktowego zginania.
SŁOWA KLUCZOWE: tłoczenie na gorąco, Usibor 1500, Usibor 2000, Ductibor 500, spawanie laserowe formatek, zginanie trójpunktowe
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
[1] Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future (1987), https://www.google.com/search?q = Our+common+future+by+World+Commission+on+Environment+and+Development&oq = Our+common+future+by+World+Commission+on+Environment+and+Development&gs_lcrp = EgZjaHJvbWUyDggAEEUYExg5GOMCGIAEMgkIARAuGBMYgAQyCggCEAAYExgWGB4yCggDEAAYExgWGB4yCggEEAAYExgWGB4yCggFEAAYExgWGB7SAQwxODA5ODk1ajBqMTWoAgCwAgA&sourceid = chrome&ie = UTF-8, (dostęp: maj 2024).
[2] Directive (EU) 2019/1161 of the European Parliament and of the Council of 20 June 2019 amending Directive 2009/33/EC on the promotion of clean and energy-efficient road transport vehicles. PE/57/2019/REV/2, https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/1161/oj.
[3] Miyanishi M. “Manufacturing of Light Weight Cars”. Proceedings of the 13th International Conference on Metal Forming. Toyohashi, Japan (19–22 September 2010). Steel Research International. 81, 9 (2010): 1–8, https://www.researchgate.net/publication/295371332_Manufacturing_of_Light_Weight_Cars.
[4] Turetta A., Bruschi S., Ghiotti A. “Investigation of 22MnB5 formability in hot stamping operations”. Journal of Materials Processing Technology. 177 (2006): 396–400, https://doi.org/10.1016/j.jmatprotec.2006.04.041.
[5] Zhu L., Gu Z., Xu H., Lu Y., Chao J. “Modeling of microstructure evolution in 22MnB5 steel during hot stamping”. Journal of Iron and Steel Research International. 21 (2014): 197–201, https://doi.org/10.1016/S1006-706X(14)60030-3.
[6] Chengxi L., Zhongwen X., Weili X., Zhenjun H., Debin S. “Hot stamping of patchwork blanks: modelling and experimental investigation”. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology. 92, 15 (2017): 2609–2617, https://doi.org/10.1007/s00170-017-0351-9.
[7] Merklein M., Johannes M., Lechner M., Kuppert A. “A review on tailored blanks – production, applications and evaluation”. Journal of Materials Processing Technology, 214, 2 (2014): 151–164, https://doi.org/10.1016/j.jmatprotec.2013.08.015.
[8] Danielczyk P., Wróbel I. „Laser welding of hot stamping blanks. Laserowe spawanie formatek do tłoczenia na gorąco”. Mechanik. 4(2023): 37–41, https://doi.org/10.17814/mechanik.2023.4.9.
[9] Serwin K. „Weryfikacja badawcza stosowanej technologii spawania kompletującego wytypowanej części. Praca dyplomowa magisterska”. Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielski Białej, Bielsko-Biała 2019.
[10] Wróbel I. „Symulacje inżynierskie w projektowaniu procesu produkcji wytłoczek ze strefami miękkimi”. Komputerowe wspomaganie projektowania, wytwarzania i eksploatacji. Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna (2020): 281–289.
DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2024.7.13
* Artykuł recenzowany