ENG FB kontakt

24.11.2024

Strona główna Marzec 2015 Badanie wpływu technologii wytwarzania na niewyważenie łopat wirnika nośnego śmigłowca

Badanie wpływu technologii wytwarzania na niewyważenie łopat wirnika nośnego śmigłowca

Study on the influence of the manufacturing technology on the main rotor unbalance in helicopter

Marek Fligiel   |   13-02-2015

Mechanik nr 03/2015 - Artykuły z III Konferencji Naukowo-Technicznej „Obrabiarki sterowane numerycznie i programowanie operacji w technikach wytwarzania” zamieszczone na płycie CD

STRESZCZENIE: W artykule rozpatruje się własności statyczne i dynamiczne łopat wirnika nośnego śmigłowca mające wpływ na dynamikę pracy wirnika nośnego. Analizuje się oddziaływanie technologii wytwarzania łopat na ich masę oraz niewyważenie statyczne i dynamiczne. Rozpatrywane są główne parametry wpływające na wielkość niewyważenia, takie jak masa i momenty statyczne oraz ich wpływ na dynamikę łopat. Wirnik nośny analizuje się również pod katem wpływu niewspółtorowości łopat na obciążenia dynamiczne osi wirnika. Przyczyną niewspółtorowości łopat są różnice azymutalne sił parcia powietrza na łopatę, które powstają przy obrocie wirnika nośnego podczas lotu. Dokonuje się analizy kluczowych operacji procesu technologicznego wytwarzania łopat wirnika nośnego śmigłowca pod kątem wpływu na masę i niewyważenie statyczne łopat.

SŁOWA KLUCZOWE: wirnik nośny łopat, dynamika łopat wirnika nośnego, niewspółtorowość łopat.

ABSTRACT: The article investigates the static and dynamic properties of helicopter rotor blades that have an impact on the dynamics of the main rotor. The impact is analyzed of the blade manufacturing technology on their mass as well as their static and dynamic imbalance. The main parameters are considered that affect the magnitude of imbalance, such as mass and static moments, as well as their impact on the dynamics of the blades. The rotor is also analyzed for effects of the track twist of the blades on the dynamic load of the rotor axis. The reason for the track twist of the blades is different azimuth air pressure forces exerted on the blade that form in the course of the rotor's revolutions during the flight. An analysis is performed of the key operations of the technological manufacturing process of helicopter main rotor blades in connection with its effect on the mass and the static unbalance of the blades.

KEYWORDS: main rotor of blades, dynamics of blade rotor, track twist of the blades.

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • Właściwości i pilotowanie śmigłowca w locie – Poznań, DWLot. 554/62, 1984.
  • Praktyczna aerodynamika śmigłowca – Poznań, DWLot. 2252/83,1984.
  • Ilustrowana encyklopedia współczesnych śmigłowców. ESPADON, 1992.
  • http://itlims.meil.pw.edu.pl/
  • Witkowski R.: Budowa i pilotaż śmigłowców. Warszawa, WKŁ 1986.
  • Ilustrowany Leksykon Lotniczy – Pionowzloty. Warszawa, WKŁ 1993.
  • Ilustrowany Leksykon Lotniczy: Napędy; WKŁ 1993.
  • Łączkowski R.: Wyważanie elementów wirujących. Warszawa, WNT 1979.
  • Instrukcja zapewnienia jakości 1.Z.1. OPL 66-215 Prób zdawczych i odbiorczych łopat wirnika nośnego śmigłowców PZL – „Sokół i Kania", Świdnik 1994.

DOI: http://dx.doi.org/10.17814/mechanik.2015.3.142

Pobierz plik / download

Marek Fligiel: Badanie wpływu technologii wytwarzania na niewyważenie łopat wirnika nośnego śmigłowca (Study on the influence of the manufacturing technology on the main rotor unbalance in helicopter) (PDF, ~1,1 MB)

Strona główna Marzec 2015 Badanie wpływu technologii wytwarzania na niewyważenie łopat wirnika nośnego śmigłowca

Nasi partnerzy