Bosch Rexroth wspiera edukację
nowoczesna ścieżka edukacyjna w Lotniczych Zakładach Naukowych we Wrocławiu
BCU – pracownie automatyzacji i robotyki oraz Przemysłu 4.0 (fot. Bosch Rexroth)
Firma Bosch Rexroth kompleksowo wyposażyła sale dydaktyczne w nowo powstającym Branżowym Centrum Umiejętności w dziedzinie automatyki przemysłowej. Obiekt znajduje się przy Lotniczych Zakładach Naukowych we Wrocławiu. Celem przedsięwzięcia jest wsparcie przygotowania kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki w branży elektroniczno-mechatronicznej.
Dzięki ścisłej współpracy z przemysłem Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) będzie korzystać z najnowocześniejszego sprzętu, technologii i wiedzy ekspertów z automatyki przemysłowej, automatyzacji i Przemysłu 4.0. Do końca czerwca 2026 r. planowane jest przeszkolenie prawie 400 osób. Jedną trzecią z nich będą stanowić uczniowie technikum, kolejne 200 osób będzie studentami i pracownikami zakładów przemysłowych, a ponad 30 nauczycielami kształcenia zawodowego. Powstała innowacyjna ścieżka dydaktyczna, której celem jest uzupełnienie wiedzy teoretycznej zdobywanej przez kursantów praktycznymi umiejętnościami niezbędnymi w nowoczesnym przemyśle.
BCU będzie prowadziło działalność edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową oraz doradczo-promocyjną. Baza dydaktyczna będzie udostępniana szkołom, uczniom, nauczycielom, organizacjom branżowym i podmiotom przemysłowym, w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć szkoleniowo-edukacyjnych. Utworzone w Lotniczych Zakładach Naukowych (LZN) centrum edukacyjne stanie się miejscem kształcenia, fachowych porad, wymiany doświadczeń, ale także laboratorium pozwalającym przetestować, czy dana technologia nadaje się do wdrożenia w konkretnym przypadku.
Projekt ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie automatyki i Przemysłu 4.0. We współpracy z LZN i Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (SIMP) Bosch Rexroth stworzył kompleksową koncepcję edukacyjną, która umożliwia wszystkim nastawionym na rozwój w dziedzinie nowych technologii zdobycie umiejętności potrzebnych do pracy w dynamicznie rozwijających się sektorach technologicznych.
Nowoczesne pracownie: krok po kroku
Powstało sześć pracowni o różnym stopniu zaawansowania, dzięki którym uczestnicy szkoleń będą mogli przejść przez wszystkie etapy, począwszy od budowy i uruchomienia, poprzez eksploatację i monitorowanie linii produkcyjnych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.
Pracownia elektroniki i montażu
Nauka praktycznych umiejętności rozpoczyna się w pracowni elektroniki i montażu, gdzie szkolone osoby zaznajomią się z podstawami elektroniki i elektrotechniki. Nauka będzie polegać na przygotowaniu podstaw teoretycznych do projektowania i montażu automatyki zgodnie z dokumentacją techniczną i standardami branżowymi. Zwieńczeniem tego etapu jest realizacja projektu montażu szafy sterowniczej ze sterownikiem PLC, modułami wejścia/wyjścia, zasilaniem, zadajnikami oraz siecią Ethernet. Tego typu szafy zawierające podstawowe podzespoły sterowania będą wykorzystywane w kolejnych pracowniach.
BCU – pracownia elektroniki i montażu (fot. Bosch Rexroth)
Pracownia nowoczesnych systemów sterowania
Kolejna pracownia jest związana z nauką programowania sterowników PLC na zmontowanych wcześniej stanowiskach. Zajęcia obejmą podstawy programowania w środowisku CODESYS oraz obsługę modułów wejścia/wyjścia. Dzięki zadajnikom sygnałów oraz czujnikom (indukcyjnym, ultradźwiękowym czy temperatury) kursanci będą mogli odbierać i przetwarzać dane, które zostaną wyświetlone na panelu HMI; mogą je także zapisywać w bazach danych lub przesyłać do chmury obliczeniowej. Nauka obejmie nowoczesne protokoły komunikacji pomiędzy światem OT i IT, takie jak MQTT, REST/API czy OPC UA. Jednym z kluczowych celów jest nauka programowania, m.in. w środowisku Node-RED, co umożliwi realizację prototypów sterowania i wizualizacji dla projektów edukacyjnych.
Pracownia automatyki
W czasie zajęć w pracowni automatyki kursanci będą mieli okazję zapoznać się z bardziej złożonymi układami wykonawczymi stosowanymi w automatyce przemysłowej oraz z ich diagnostyką. Będą pracować z serwonapędami, modułami liniowymi, falownikami oraz silnikami elektrycznymi. Nauka obejmie programowanie ruchu i sterowania tych elementów, które będą podłączone do sterownika PLC, oraz zbieranie informacji diagnostycznych.
BCU – pracownia automatyki (fot. Bosch Rexroth)
Pracownia automatyzacji i robotyki
Zajęcia obejmą implementację aplikacji do automatyzacji montażu, takich jak inteligentne systemy mechatroniczne i wkrętarki. Kursanci będą się uczyć budowy i podstaw programowania typowych robotów wykorzystywanych w procesach produkcyjnych, m.in. robotów: jednoosiowych, typu delta czy pracujących w układzie kartezjańskim. Dodatkowo zapoznają się z konstrukcją i działaniem robotów 7-osiowych oraz zasadami współpracy robota z człowiekiem na przykładzie cobota. Kluczowe umiejętności zdobywane w tej pracowni to zrozumienie układu współrzędnych, osi oraz kinematyki i zasad ich programowania.
BCU – pracownia automatyzacji i robotyki, cobot Kassow Robots (fot. Bosch Rexroth)
Pracownia intralogistyki
Następny etap nauki to pracownia intralogistyki, czyli procesów automatyzacji transportu wewnątrzzakładowego opartego na technologii AMR (autonomiczne roboty mobilne). W pracowni zainstalowane zostały pojazdy AMR wraz z przykładową infrastrukturą, które pozwolą na zrozumienie zasad lokalizacji z zastosowaniem algorytmu SLAM i budowy pojazdów autonomicznych. Nauka będzie polegać na zdobywaniu praktycznych doświadczeń przy zastosowaniu transportu autonomicznego, w obsłudze lokalnych buforów produktów i elementów wykorzystywanych w procesie produkcji.
Pracownia Przemysłu 4.0
Zwieńczeniem całego procesu edukacyjnego jest pracownia Przemysłu 4.0, gdzie wykorzystana zostanie wiedza zdobyta na wcześniejszych etapach nauki. W tej pracowni znajduje się zrobotyzowana linia montażowa wraz ze stanowiskiem pracy ręcznej, która umożliwia realizację zaawansowanych zadań w procesie produkcji przykładowego produktu, jakim jest model czarnej skrzynki wykorzystywanej w samolotach. Kursanci zaznajomią się z:
- koncepcją Przemysłu 4.0,
- Zasadami Zwinnej Produkcji (optymalizacją procesów produkcyjnych poprzez systemową eliminację przestojów i błędów),
- procesami oszczędzającymi energię,
- programowaniem linii produkcyjnej,
- systemami monitorowania produkcji (inteligentne kioski i tzw. dashboardy umożliwiają pracę operatorom, monitorowanie i kontrolę procesów w czasie pracy),
- produkcją przykładowego produktu (od przygotowania przykładowej konfiguracji poprzez zaopatrzenie w niezbędne podzespoły do produkcji za pomocą pojazdu AMR, a w końcu zmontowanie gotowego produktu),
- procesami monitorowania i diagnostyki.
Zastosowanie wiedzy i doświadczenia Bosch Rexroth
W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno gotowe stanowiska dydaktyczne z portfolio Bosch Rexroth, jak również stanowiska stworzone na specjalne potrzeby LZN i BCU. Jest to możliwe dzięki doświadczeniu inżynierów z firmy Bosch Rexroth, także temu zdobytemu podczas budowy centrum szkoleniowo-pokazowego Factory of the Future Lab w siedzibie firmy w Warszawie.
Inicjatywa firmy Bosch Rexroth w LZN to doskonały przykład tego, jak biznes może aktywnie wspierać edukację i rozwój nowej generacji techników, inżynierów i specjalistów. Dzięki zaangażowaniu i nowoczesnemu podejściu do nauki, kursanci będą mieli możliwość zdobycia praktycznych umiejętności, co z pewnością przyczyni się do ich przyszłych sukcesów zawodowych.
Źródło: Bosch Rexroth