Jak pandemia zmienia rynek samochodowy
Skutki zamrożenia gospodarek czy ograniczenia w transporcie ludzi i towarów z powodu pandemii to nie wszystkie trudności, z którymi mierzy się branża motoryzacyjna. Jednocześnie rośnie nacisk społeczny na mobilność zero- i niskoemisyjną.
Z opublikowanego w czerwcu raportu „Barometr Nastrojów Menedżerów Branży Motoryzacyjnej KPMG i PZPM 2/2020” wynika, że wszystkie badane firmy motoryzacyjne w Polsce odnotowały spadek przychodów. W 61% z nich obniżono wynagrodzenia. W dłuższej perspektywie firmy te planują ograniczać zatrudnienie. Nie przewidują też na razie inwestycji w rozwój biznesu. Zdaniem większości menedżerów dojście do sytuacji, jaka panowała w branży przed wybuchem pandemii, zajmie nawet dwa lata.
Spadek sprzedaży nowych samochodów w całej Europie
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) odnotowało w kwietniu spadek sprzedaży pojazdów mechanicznych w Europie o 78% w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku. W Polsce w tym samym czasie spadek wyniósł 67%. Z kolei Stowarzyszenie Międzynarodowych Producentów Samochodów (VDIK) przewiduje, że w całym 2020 r. w Niemczech sprzedaż nowych aut będzie niższa o co najmniej 20% niż w 2019 r.
Wzrost zainteresowania autami używanymi
W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej klienci niechętnie inwestują w towary, które nie są im niezbędne, tym bardziej, gdy ich zakup wiąże się z koniecznością zaciągnięcia kredytu. Z drugiej strony spada zaufanie do transportu publicznego – zwiększa on ryzyko zarażenia wirusem, a dodatkowo wiele połączeń jest odwoływanych. Te czynniki przemawiają na korzyść zakupu auta. Budzą nadzieje zwłaszcza firm oferujących samochody używane.
Sprzedaż samochodów używanych mniej ucierpiała podczas pandemii, a w maju zanotowała już pierwsze oznaki ożywienia.
Auta elektryczne na topie
Jednocześnie rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych. VDIK szacuje, że w pierwszej połowie roku ich sprzedaż wzrosła w Niemczech o 90% w porównaniu z podobnym okresem w zeszłym roku.
Samochód przez Internet?
Pandemia skłoniła klientów do zmiany nawyków zakupowych. Rośnie sprzedaż przez Internet także takich towarów, których wcześniej nie byliśmy skłonni nabywać w ten sposób. W branży samochodowej ten kanał sprzedaży był do tej pory marginalny: tylko 4% aut w Europie i 1% w Polsce kupowano przez Internet w poprzednich latach.
Źródła: www.dw.com, www.pzpm.org.pl, https://polskiprzemysl.com.pl/, https://biznes.autokult.pl