Katamaran przyszłości z technologią igus na pokładzie
Unikalna w skali globalnej koncepcja łączy w sobie zalety łodzi jedno- i wielokadłubowych. Firma Futura Yacht Systems GmbH opracowała innowacyjne rozwiązanie umożliwiające regulację szerokości katamaranów pełnomorskich. Podczas dokowania w portach wystarczy tylko jedno miejsce postoju, zamiast, tak jak poprzednio - dwóch. Dzięki temu zyskuje się znaczną oszczędność kosztów. Umożliwiają to bezobsługowe i bezsmarowe e-prowadniki i prowadnice liniowe drylin firmy igus.
Główną zaletą dwukadłubowych łodzi żaglowych jest bezpieczeństwo oraz wysoki komfort żeglowania w pozycji pionowej. Stabilność łodzi uzyskuje się poprzez optymalne rozłożenie ciężaru na dwa tzw. pływaki. Szerokość wiąże się jednak ze znacznymi kosztami. Konieczne jest zajmowanie dwóch miejsc postojowych, a nawet dźwig do łodzi jest skomplikowany i kosztowny. Aby obejść te niedogodności i oszczędzić koszty firma Futura Yacht Systems GmbH opracowała pierwszy pełnomorski katamaran o zmiennej szerokości. Szerokość, z uprzednich ośmiu metrów, może być zmniejszona do 4,85 metra. Odbywa się to poprzez chowanie dwóch pływaków za pomocą mechanizmu przesuwającego. To umożliwia łatwe korzystanie z jednego tylko miejsca postojowego. Upraszcza to także podnoszenie za pomocą dźwigu i transport ciężarówką. Dodatkowo, poszczególne części, tak jak w przemyśle motoryzacyjnym, mogą być produkowane w postaci modułowej. W ujęciu ogólnym, ten sposób pozwala na znaczną redukcję kosztów.
Innowacja dzięki bezsmarowym i bezobsługowym elementom firmy igus
W mechanizmie przesuwającym zastosowano różne, bezobsługowe produkty wykonane z tworzyw motion plastic przez firmę igus. Tworzywa o wysokiej wydajności opracowane dla ruchu wykazują swoje mocne strony szczególnie w środowisku morskim, dzięki temu, że nie są podatne na korozję i nie wymagają smarowania. W tylnej części katamaranu, wewnątrz łodzi zamontowane tam dwa e-prowadniki igus serii E4 zapewniają bezpieczne prowadzenie przewodów kiedy jej pływaki są zsuwane do siebie. Oprócz tego, na rufie i dziobie znajduje się osiem prowadnic liniowych drylin. Są one także zamontowane poprzecznie, pod kabiną mieszkalną. Lekkie prowadniki umożliwiają bezpieczne i stabilne wysuwanie pływaków przyczyniając się przez to do płynnego działania mechanizmu.