Optymalizacja numeryczna otunelowanego napędu śmigłowego *
Numerical optimization performed on ducted propeller
Mechanik nr 07/2016 - CAD/CAM
STRESZCZENIE: Artykuł jest podsumowaniem numerycznej optymalizacji łopaty śmigłowej w otoczeniu dyszy przyspieszającej (dyszy Korta). Przedstawione zagadnienia dotyczą wykorzystania metody CFD do analizy tego typu konstrukcji, a także zaawansowanych metod pre- i postprocessingu oraz optymalizacji numerycznej z użyciem algorytmów genetycznych. Celem badań było wyznaczenie parametrów geometrycznych łopaty śmigła otunelowanego w obecności kadłuba o zdefiniowanej geometrii, tak aby zmaksymalizować ciąg statyczny przy zadanych parametrach napędowych na wale silnika.
SŁOWA KLUCZOWE: analizy numeryczne, obliczenia CFD, optymalizacja, Ansys Fluent
ABSTRACT: This article presents a short summary of the performed numerical optimization of a blade of ducted propeller (Kort nozzle). Presented issues take into consideration applicability of CFD calculations for such devices, advanced pre/postprocessing methods and numerical optimization through genetic algorithms. The main goal of this research was to obtain the best set of geometry parameters of the blade in vicinity of an unmodifiable fuselage such, that the static thrust was maximized at the known parameters as checked on the engine shaft.
KEYWORDS: numerical analyses, CFD calculations, optimization, Ansys Fluent
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Strzelczyk P. „Wybrane zagadnienia aerodynamiki śmigieł”. Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 2011.
- Houghton E. “Aerodynamics for Engineering Students”. 6th ed. Elsevier, 2012.
- Ansys Inc., Ansys Help, 2013.
- Lewis R.I. “Turbomachinery performance analysis”. Nowy Jork: Wiley, 1996.