Powstaje projekt samolotu z napędem wodorowym
Współpraca start-upu Blue Spirit Aero z Dassault Systèmes
Francuski start-up lotniczy Blue Spirit Aero doskonali projekt lekkiego samolotu o nazwie „Dragonfly” z użyciem technologii wodorowych ogniw paliwowych oraz platformy 3DEXPERIENCE w chmurze firmy Dassault Systèmes. Rozwiązanie branżowe Dassault Systèmes o nazwie „Reinvent the Sky” pozwala Blue Spirit Aero nie tylko zwiększyć efektywność współpracy między poszczególnymi zespołami, ale także zoptymalizować realizację kolejnych etapów projektu.
Francuski start-up lotniczy o nazwie Blue Spirit Aero, specjalizujący się w technologii wodorowych ogniw paliwowych, korzysta z platformy 3DEXPERIENCE w chmurze. Dzięki temu może przyspieszyć prace nad projektem lekkiego samolotu z napędem wodorowo-elektrycznym oraz skrócić czas certyfikacji przystępnych cenowo i przyjaznych środowisku rozwiązań lotniczych. Kompleksowe zarządzanie projektem na platformie firmy Dassault Systèmes – od fazy koncepcyjnej po certyfikację – jest dowodem na wykonalność i opłacalność przyjaznych środowisku rozwiązań lotniczych opartych na technologii wodorowej.
Zgodnie z założeniami projektu samolot „Dragonfly” firmy Blue Spirit Aero, bazujący na opatentowanej technologii przyjaznych środowisku napędów elektrycznych, ma uzyskać certyfikację i trafić na rynek w 2026 r. Oparte na platformie 3DEXPERIENCE rozwiązanie branżowe Dassault Systèmes o nazwie „Reinvent the Sky” w ciągu zaledwie kilku miesięcy pomogło Blue Spirit Aero nie tylko ukończyć szczegółowy model 3D jednostki, ale także przetestować i potwierdzić jego właściwości pod względem aerodynamiki, wytrzymałości i wydajności energetycznej. Od początku projektu firma korzystała z wirtualnego środowiska platformy 3DEXPERIENCE w chmurze, opierając na nim wewnętrzne procesy i komunikację między poszczególnymi zespołami ekspertów. To usprawniło podejmowanie decyzji oraz zapewniło identyfikowalność.
Dla branży lotniczej platforma 3DEXPERIENCE jest technologicznym standardem – mówi Olivier Savin, dyrektor generalny i założyciel start-upu Blue Spirit Aero. – Wykorzystując ją w sposób kompleksowy, od fazy koncepcyjnej po certyfikację, nie tylko polegamy na niej w całym spektrum rozwoju produktu, ale także dodajemy wiarygodności każdemu kolejnemu kamieniowi milowemu. Dzięki platformie możemy pokazać potencjalnym inwestorom, partnerom biznesowym, pracownikom, klientom i regulatorom, że rozwiązania lotnicze bazujące na technologii wodorowej opracowuje się z użyciem tego samego oprogramowania, w którym projektuje się najnowocześniejsze samoloty pasażerskie.
Globalna branża lotnicza postawiła sobie za cel osiągnięcie zeroemisyjności do 2050 r. Przekuwanie odkryć technicznych w realne rozwiązania wymaga nowych metod pracy nie tylko syntetyzujących ekspertyzę poszczególnych interesariuszy, ale także upraszczających certyfikację. Regulatorzy pracują nad stworzeniem procesu certyfikacji dla rozwiązań bazujących na przełomowych technologiach wodorowych. Dowodząc wykonalności takich rozwiązań dzięki platformie 3DEXPERIENCE, start-up Blue Spirit Aero może być katalizatorem zmian w tym zakresie.
Blue Spirit Aero to przykład dynamicznego start-upu specjalizującego się w technologiach wodorowych, z którym dzielimy wizję bardziej zrównoważonego lotnictwa – mówi David Ziegler, wiceprezes Dassault Systèmes ds. Aerospace & Defense. – Dzięki możliwościom rozwiązania branżowego „Reinvent the Sky” oraz skalowalności technologii chmurowej w miarę rozwoju projektu będą wprowadzane kolejne funkcje ukierunkowane na efektywność realizacji poszczególnych etapów oraz redukcję kosztów. To absolutnie podstawowe wymagania w przypadku start-upów dążących do uzyskania certyfikacji dla pojazdów nowej kategorii.
Źródło: Dassault Systèmes