Raport „Digitalizacja zarządzania aktywami i majątkiem: obietnice i pułapki”
Firma Dassault Systèmes (Euronext Paris: #13065, DSY.PA) zleciła CREATE-Research przeprowadzenie badania wśród 450 managerów wyższego szczebla, zarządzających aktywami i majątkiem (asset i wealth management) pod kątem transformacji cyfrowej dokonującej się w ich branży oraz tego, jak widzą jej perspektywy. Badanie wykazało, że:
- firmy, które szybko wdrożyły cyfrowe narzędzia i platformy, wymieniają wiele korzyści dla ich biznesu oraz klientów;
- menedżerowie zarządzający aktywami i majątkiem ostrożnie podchodzą do kwestii digitalizacji w branży;
- kolejna dekada przyniesie duże zmiany w branży zarządzania aktywami, które wynikać będą między innymi z cyfryzacji.
Menedżerowie wykonują ostrożne kroki w kierunku digitalizacji, ale jednocześnie spodziewają się dużych zmian w tym zakresie w kolejnym dziesięcioleciu. Ci z nich, którzy już wdrożyli w swoich firmach rozwiązania cyfrowe zyskują dzięki nim przewagę konkurencyjną i większe zadowolenie swoich klientów. Raport został zaprezentowany podczas konferencji FundForum International, która odbyła się w Berlinie w dniach 12 - 14 czerwca 2017 roku.
Badanie, szczegółowo omówione w pełnym raporcie zatytułowanym „Digitalizacja zarządzania aktywami i majątkiem: obietnice i pułapki”, dostarcza informacji na temat: czynników mających decydujący wpływ na postępowanie procesu digitalizacji, obecny stan adopcji rozwiązań cyfrowych, elementów blokujących i ułatwiających wdrożenia, a także analizuje charakter następującej w branży zmiany, ze szczególnym uwzględnieniem korzyści i czynników sukcesu.
Najważniejsze wnioski przedstawione w raporcie:
- Rosnące koszty, które wymuszają wzrost znaczenia wysokości wynagrodzenia i opłat, jako wyróżników wpływających na konkurencyjność; zwyżka nisko kosztowych funduszy pasywnych; pojawienie się na rynku kapitałowym firm fintech i internetowych gigantów, a także nowa generacja inwestorów biegłych w technologiach cyfrowych przyspieszają digitalizację.
- 54% asset menedżerów wykorzystuje media społecznościowe, zaś 56% wealth menedżerów zaadoptowało nowe platformy cyfrowe; spośród ośmiu wymienionych w badaniu cyfrowych narzędzi blockchain był wybierany najrzadziej.
- 80%. asset menedżerów i 77% wealth menedżerów spodziewa się, że w przeciągu kolejnych dziesięciu lat digitalizacja częściowo lub w pełni zmieni ich branżę.
- Większość przewiduje powstawanie aliansów z zewnętrznymi dostawcami technologii lub rozwijanie własnych platform; tylko niewielka liczba respondentów widzi możliwość zawłaszczenia tej niszy przez zewnętrznych dostawców
- Firmy, które już wdrożyły narzędzia cyfrowe, odnotowują zmniejszenie kosztów operacyjnych, wzmocnienie pozycji rynkowej, wyższą wydajność, lepsze dostosowywanie się do zasad i regulacji rynku, a także zwiększoną satysfakcję klientów.
„Zachowanie klientów będzie czynnikiem, który w nadchodzących latach wymusi na branży zwrot w kierunku digitalizacji, a w efekcie spowoduje zmianę jej charakteru z określonej przez podaż (supply-led), na określoną przez popyt (demand-led)” powiedział Amin Rajan, CEO, CREATE-Research. „Oznacza to, że wealth management znajduje się na początku transformacji, sięgającej dużo dalej niż jakakolwiek inna transformacja, z jaką mieliśmy kiedykolwiek do czynienia w tej branży. W tym kontekście, digitalizacja nie jest wyborem, to jedyna droga jaką możemy iść. Przyszłość należy do firm, z jasno nakreśloną wizją ich biznesu w cyfrowej erze.”
„Zleciliśmy przeprowadzenie tego badania, żeby sprawdzić jaki wpływ na branżę asset i wealth management będzie miała za dziesięć lat technologia cyfrowa oraz jaką rolę odegra w utrzymaniu lub zmianie modelu biznesowego firm działających na rynku kapitałowym,” powiedział Guillaume Dufour, Vice President, Financial and Business Services Industry, Dassault Systèmes. „Dassault Systèmes będzie nadal wspierać instytucje finansowe w przejściu przez cyfrową transformację, oferując rozwiązania branżowe, takie jak ‘Innovation Factory’ służące do digitalizacji procesów, zarządzania, skracania czasu wprowadzania produktów i usług na rynek, a także zmniejszania kosztów wynikających z regulacji. A wszystko po to, żeby w efekcie firmy mogły lepiej obsługiwać swoich klientów.”
Pełna wersja raportu w języku angielskim dostępna jest pod linkiem.
Źródło: Dassault Systèmes