Raport Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wobec zagrożenia branży motoryzacyjnej spowodowanym pandemią koronawirusa
Rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-CoV-2 na świecie i spowodowana nim pandemia, systematycznie i konsekwentnie oddziałuje na kolejne gałęzie globalnej gospodarki, odciskając piętno na powiązanych ze sobą sektorach. Jedną z pierwszych branż, które odczuły skutki koronawirusa jest motoryzacja. Zatrzymanie fabryk w Chinach na początku tego roku spowodowało poważne naruszenie globalnego łańcucha dostaw w motoryzacji.
Obecnie ogłoszona pandemia, zamykanie fabryk motoryzacyjnych na całym świecie, zamykanie granic, ograniczenia związane z transportem powodują, że łańcuch ten jest zerwany, co odbija się niekorzystnie na lokalnych producentach, dystrybutorach i usługodawcach działających w branży.
W czasach kryzysu, gdy spada popyt na nowe samochody, kierowcy więcej uwagi poświęcają na serwisowanie swoich samochodów. Natomiast, gdy gospodarka rośnie wraz z nią rozwija się również sprzedaż nowych samochodów, które wymagają mniej napraw. Dzięki takim zależnościom producenci części samochodowych równoważący dostawy pomiędzy rynek OE (producenci samochodów) oraz IAM (rynek posprzedażowy), są bardziej odporni na sytuacje kryzysowe.
Jednakże w obecnej sytuacji, gdy stają taśmy produkcyjne producentów samochodów, a kierowcy pozostają zgodnie z zaleceniami i obostrzeniami w domach, obydwa wspomniane kanały nie spełniają swojej roli w pełni. Branża motoryzacyjna to system naczyń połączonych, co sprawia, że sytuacja, z którą musimy się mierzyć obecnie przypomina efekt domina. Rozwój pandemii dotyka nie tylko producentów części, ale również firmy zajmujące się ich dystrybucją, a także przedsiębiorstwa świadczące usługi serwisowania i naprawy pojazdów.
Na całym świecie państwa podejmują kroki mające na celu nie tylko zwalczanie choroby u zarażonych ludzi i powstrzymywanie rozprzestrzeniania się wirusa, które mają charakter priorytetowy, ale także ratowanie „zarażonej” gospodarki. Widać już obecnie, gdy daleko jeszcze do zakończenia pandemii, że kryzys nią wywołany będzie większy niż ten z 2008 roku.
Polska nie jest wyjątkiem. Rząd RP pod ogromną presją czasu przygotował pakiet zmian i propozycji osłonowych. Tarcza antykryzysowa będzie wymagała zapewne korekt, niemniej wierzymy, że po jej jak najszybszym wprowadzeniu, uratuje ona wiele przedsiębiorstw i miejsc pracy, w czym pomoże także skoordynowane działanie Unii Europejskiej.
Raport
Raport przygotowany przez SDCM pod koniec marca 2020 o sytuacji firm z branży motoryzacyjnej nie jest ostatecznym podsumowaniem skutków pandemii, ponieważ jeszcze ona trwa. SDCM jednak już na tym etapie widzi wiele zagrożeń i dlatego zgłasza szereg postulatów, które mogą być pomocne w zwalczaniu skutków pandemii.
Źródło: SDCM