ENG FB kontakt

23.11.2024

Strona główna Aktualności Wydarzenia Roboty zrewolucjonizują handel detaliczny

Roboty zrewolucjonizują handel detaliczny

03-09-2020

W sierpniu robot przypominający kangura zaczął testowo układać kanapki, napoje i gotowe posiłki na półkach w japońskim sklepie spożywczym sieci FamilyMart w Tokio. Producent robota – firma Telexistence ma nadzieję, że to początek automatyzacji handlu detalicznego.

 

 

Jeśli testy się powiodą, właściciel sieci planuje do 2022 r. wykorzystać roboty w 20 sklepach sieci FamilyMart w okolicach Tokio. Początkowo ludzie będą nimi operować zdalnie – dopóki moduł sztucznej inteligencji (AI) nie opanuje ruchów człowieka. Według Telexistence konkurencyjna sieć sklepów wielobranżowych Lawson również wdroży we wrześniu pierwszego robota.

Idea nazwana telegzystencją została po raz pierwszy zaproponowana przez współzałożyciela start-upu profesora Susumu Tachi z Uniwersytetu Tokijskiego cztery dekady temu. Telexistence to japońska firma specjalizująca się w budowie robotów. Jej inwestorzy to m.in. Softbank Group, japońska sieć telefonii komórkowej KDDI, a także europejski producent samolotów pasażerskich Airbus.

Obecnie roboty (zwłaszcza roboty przemysłowe) wykorzystuje się głównie w fabrykach samochodów i elektrotechniki. Telexistence chce wprowadzić Model-T w niskiej cenie poza fabrykami, by roboty zaczęły pracować bliżej sfery ludzkiego życia.

Nazwa robota – Model-T – została zainspirowana Fordem T, który był pierwszym przystępnym cenowo samochodem i zapoczątkował masową produkcję aut.

Dlaczego robot przypomina kangura? Ten ekscentryczny projekt ma sprawić, by kupujący czuli się swobodnie, ponieważ według badań ludzie mogą czuć się niekomfortowo w pobliżu robotów, które wyglądają zbyt ludzko.

Roboty są nadal rzadkością w miejscach publicznych. Chociaż potrafią osiągać lepsze wyniki niż ludzie w fabrykach, wciąż borykają się z prostymi zadaniami w bardziej nieprzewidywalnych warunkach miejskich.

Rozwiązanie tego problemu mogłoby pomóc firmom w krajach uprzemysłowionych, zwłaszcza w szybko starzejącej się Japonii, radzić sobie z brakiem rąk do pracy. Firmy przechodzące trudności w związku z epidemią koronawirusa mogłyby świadczyć usługi, zatrudniając mniej pracowników.

Odkąd wybuchła epidemia hotele, restauracje, a nawet firmy gazowe i naftowe prowadzą rozmowy z firmą Telexistence.

 

Trudno jest przewidzieć, jaki wpływ mogą mieć roboty na restauracje. Ich wdrożenie może oznaczać zmniejszenie zatrudnienia, ale może również stworzyć nowe miejsca pracy – powiedział Niki Harada, urzędnik z Japan’s Restaurant Workers Union.

 

Telexistence twierdzi, że korzystanie z ludzkich operatorów z goglami rzeczywistości wirtualnej i elementami sterującymi czujnikami ruchu do trenowania maszyn obniża koszty robotyki w handlu detalicznym w porównaniu ze złożonym programowaniem, które może kosztować 10 razy więcej niż sprzęt i zajmuje miesiące.

Chociaż FamilyMart nadal będzie potrzebować ludzi do kontrolowania robotów, operatorzy nie muszą się znajdować na miejscu i mogą nimi zostać osoby, które normalnie nie pracowałyby w sklepach, powiedział Tomohiro Kano, dyrektor generalny odpowiedzialny za rozwój franczyzy. W Japonii jest około 1,6 miliona ludzi, którzy z różnych powodów nie są aktywni zawodowo – dodał.

W przyszłości roboty tego typu mogą być również wykorzystywane w szpitalach, aby lekarze mogli wykonywać operacje z odległych miejsc – przewiduje profesor Takeo Kanade, naukowiec zajmujący się sztuczną inteligencją i robotyką z Carnegie Mellon University w Stanach Zjednoczonych, który jest doradcą w Telexistence.

Jednak może minąć kolejne 20 lat, zanim roboty będą mogły pracować w naszych domach. Aby roboty były użyteczne w domu, musimy naprawdę umieć się komunikować. Podstawową rzeczą, której brakuje, jest wiedza o tym, w jaki sposób mogą się zachować ludzie – dodaje.

 

 

Źródło: Telexistence inc.

Strona główna Aktualności Wydarzenia Roboty zrewolucjonizują handel detaliczny

Nasi partnerzy