Rozbudowa laboratoryjnego symulatora jazdy samochodem dostawczym wykorzystującego ruchomą platformę *
Development of vans’s driving simulator equipped with a 6 dof motion platform
Mechanik nr 07/2016 - XX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
STRESZCZENIE: Artykuł przedstawia opis najważniejszych osiągnięć dokonanych przy rozbudowie stanowiska badawczego, jakim jest laboratoryjny symulator jazdy samochodem dostawczym wykorzystujący ruchomą platformę o hybrydowej architekturze platformy Stewarta. Zaplanowane badania z udziałem 30 osób na opisywanym stanowisku badawczym pozwolą na ocenę m.in. wpływu ruchu platformy na poziom postrzeganego realizmu symulacji oraz poziom objawów choroby symulatorowej.
SŁOWA KLUCZOWE: platforma ruchoma, rzeczywistość wirtualna, symulator jazdy
ABSTRACT: The article presents a description of the major achievements made in the construction of the research stand which is a laboratory van’s driving simulator equipped with a motion platform. Planned studies involving 30 people with the research stand will allow to assess, the impact of motion of platform on realism of simulation and the symptoms level of simulator sickness.
KEYWORDS: motion platform, virtual reality, driving simulator
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Jarosław Jankowski, „Symulator jazdy samochodu dostawczego wykorzystujący ruchomą platformę – koncepcja stanowiska badawczego”, Mechanik. Nr 7 (2015): s. 321÷328.
- Strona internetowa organizacji CiA rozwijającej standard Canopen: http://www.can-cia.org/can-knowledge/canopen/canopen/
- Strona internetowa oprogramowania Python: <https://www.python.org> (dostęp: 1 kwietnia 2016).
- Strona internetowa oprogramowania Blender 3D: <https://www.blender.org/> (dostęp: 1 kwietnia 2016).
- Strona internetowa oprogramowania Ogre 3D: <http://www.ogre3d.org/> (dostęp: 1 kwietnia 2016).
- Strona internetowa Nvidia PhysX: http://docs.nvidia.com/gameworks/content/gameworkslibrary/physx/apireference/files/group__vehicle.html> (dostęp: 1 kwietnia 2016).
- Strona internetowa aplikacji treningowej wykorzystującej silnik fizyki Nvidia PhysX utworzonej przez Bohemia Interactive Simulations <https://bisimulations.com/virtual-battlespace-3> (dostęp: 1 kwietnia 2016).
- Strona internetowa producenta skanera laserowego – specyfikacja techniczna: <http://www.faro.com/pl-pl/produkty/geodezja-3d/skaner-laserowy-faro-focus-3d/cechy#main> (dostęp: 1 kwietnia 2016).