Rzeczywisty i wirtualny symulator uproszczonego stanowiska pracy przeznaczony do badań funkcjonowania poznawczego *
The real and virtual simulator of simplified workstation for cognitive function testing
Mechanik nr 07/2016 - XX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
STRESZCZENIE: Trenażery i symulatory bazujące na technikach rzeczywistości wirtualnej zyskują coraz większą popularność i są stosowane w coraz większym zakresie. Elastyczność i realistyczna symulacja to jedne z głównych zalet rzeczywistości wirtualnej sprawiające, że jest ona chętnie wykorzystywana do szkolenia pracowników. W artykule przedstawiono przykład szkoleniowego środowiska wirtualnego uproszczonego stanowiska pracy oraz symulator rzeczywisty, który został wykorzystany do przeprowadzenia badań w celu weryfikacji skuteczności szkolenia za pomocą technik rzeczywistości wirtualnej.
SŁOWA KLUCZOWE: symulatory, rzeczywistość wirtualna, druk 3D
ABSTRACT: Different simulators based on virtual reality techniques are gaining more and more popularity and are used increasingly. Flexibility and realistic simulation are some of the main advantages of virtual reality that make it is often used for employee training. The article presents an example of a virtual training environment of simplified work station and the real simulator, which was used to verify the effectiveness of training using virtual reality techniques.
KEYWORDS: simulators, virtual reality, 3D print
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Grabowski A. “Sense of Touch in Training Tasks Demanding High Precision and Short Time of Execution”. International Journal of Human-Computer Interaction, Volume 31, Issue 12, 2015, pp. 861÷868, DOI: 10.1080/10447318.2015.1067497.
- Terczyński J., Grabowski A. „Wykorzystanie interaktywnej symulacji komputerowej uwzględniającej ruch całego ciała w kontekście funkcjonowania poznawczego”. Mechanik [CD-ROM] 2015;7, s. 568/865÷872.
- Hess, T. “Selective engagement of cognitive resources: Motivational influences on older adults’ cognitive functioning”. Perspectives on Psychological Science, 9, pp. 388÷407.
- Bevan N., Kirakowski J., Maissel J. “What is Usability?” H.-J. Bullinger (Ed.). Human Aspects in Computing: Design and use of interactive systems and work with terminals, Amsterdam: Elsevier ,1991.
- Kennedy R.S., Lane N.E., Berbaum K.S., Lilienthal M.G. (1993, 3 3). „Simulator Sickness Questionnaire: An Enhanced Method for Quantifying Simulator Sickness”. The International Journal of Aviation Psychology, pp. 203÷220.
- Ciechanowicz A., Stańczak J. „Testy uwagi i spostrzegawczości”. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, 2006.