Skanowanie 3D – automatyzacja pomiarów gwarancją jakości pojazdu Volkswagen Crafter
Nowoczesny zakład produkcyjny VW Commercial Vehicles został zbudowany zgodnie z energooszczędnym programem VW „Think blue factory”. Wyposażono go w zaawansowane technicznie urządzenia, charakteryzujące się wydajnością środowiskową. Zgodnie z założeniami Przemysłu 4.0 w fabryce zadbano o możliwość indywidualnej konfiguracji nadwozia i wyposażenia pojazdu. Odpowiednie planowanie produkcji oraz wysoki poziom jej automatyzacji pozwoliły na zoptymalizowanie wielu parametrów, m.in. skrócenie czasu produkcji i zmniejszenie kosztów wytwarzania. Z kolei wszystkie te czynniki wpłynęły na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa i ustabilizowanie jego pozycji na rynku.
Wielość wariantów wyposażenia stanowiła wyzwanie pod względem zapewnienia jakości. Elementy podwozia, nadwozia otwartego i zamkniętego czy kabiny w różnych wariantach wymagają systematycznej kontroli na wielu etapach produkcji. W związku z tym centrum przedmiarowania połączono z halą pomiarową, a do pomiarów zastosowano niemal wyłącznie technologię bezdotykową z użyciem optycznych skanerów 3D.
W pełni zintegrowane i zautomatyzowane systemy pomiarowe firmy GOM pozwalają na precyzyjną kontrolę modułów montażowych, powłok nadwozia i pomalowanych nadwozi. Kombinacja przemysłowego skanera 3D i robota stanowi kompletne rozwiązanie, które realizuje nawet najbardziej skomplikowane zadania pomiarowe. Systemy z serii ATOS ScanBox zaprojektowano tak, aby kontrola najmniejszych szczegółów przy częściach o dużych gabarytach nie stanowiła problemu. Pomiar pojazdów osiągających nawet do 7 m długości i 3 m wysokości to żaden kłopot. W wyniku skanowania 3D możliwe jest wykonanie pełnej inspekcji geometrii 3D, w tym również linii granicznych i układu otworów. Wszystko to dzięki porównaniu wymiarów faktycznych z nominalnymi.
Na przebieg działań w łańcuchu produkcyjnym wpływa nie tylko sprzęt, ale również oprogramowanie, które pozwala na sprawne sterowanie maszynami. Opracowanie i wdrożenie programów pomiarowych i kontrolnych powinno być stosunkowo łatwe i szybkie do wykonania, dzięki czemu wykluczone zostają przestoje na linii produkcyjnej. Oprogramowanie GOM Inspect Suit, przeznaczone do systemów GOM, powstało z myślą o użytkowniku. Dzięki takim opcjom, jak: Auto Nauczanie czy Wirtualna Sala Pomiarowa (VMR), ścieżki robotów i pozycje czujników są wyliczane automatycznie. Opracowywana jest najlepsza możliwa do osiągnięcia pozycja pomiarowa przy jak najkrótszej drodze. Z kolei implementacja pracujących ogniw pomiarowych oraz modeli CAD pozostałych elementów z najbliższego środowiska do VMR zapobiega kolizjom pomiędzy współpracującymi elementami. Oprogramowanie wykrywa i sygnalizuje możliwość wystąpienia niebezpiecznych sytuacji.
W GOM Inspect Suit możliwe jest planowanie zadań pomiarowych w formie zdecentralizowanej, niezależnie od systemu pomiarowego. Wirtualne środowisko wraz z zaimportowanymi modelami CAD jest podstawą do określenia pozycji pomiarowych. Utworzony program – zarówno pomiarowy, jak i ten do inspekcji mierzonej części – przygotowany w postaci szablonu, można wywołać w określonym czasie.
Volkswagen od lat współpracuje z producentami technologii pomiarowej, w tym z firmą GOM. Partnerzy muszą spełnić wiele wymogów dotyczących przede wszystkim osiągania wysokiej dokładności przy krótkim czasie pomiaru.
Technika pomiarowa powinna zawsze przynosić korzyści. To hasło jest podstawą działania optycznych systemów pomiarowych. Wyniki otrzymane ze skanowania 3D zapewniają skuteczną kontrolę informacji zwrotnych z procesu produkcyjnego, nie zwiększając wymagań czasowych dotyczących produkcji. Umożliwiają one nie tylko sprawdzenie funkcji, ale też kontrolę wizualną i konstrukcyjną z uwzględnieniem dokładności wymiarowej. Spełniają tym samym rygorystyczne wymagania jakościowe.