Stworzony dla rajdowców
Materiał, który nie zawodzi na torze – tak można nazwać filament CF-PA-12, czyli kompozyt wzmacniany włóknami węglowymi, który znalazł zastosowanie w druku 3D. Z tego materiału firma OMNI3D wydrukowała kolektor dolotowy dla bolidu wyścigowego, którego cechy przetestowano na torze wyścigowym podczas zawodów formuły.
Kolektor dolotowy dla bolidu wyścigowego PMT-02 powstał w drukarce Factory 2.0 z filamentu CF-PA-12 domieszkowanego włóknami węglowymi. Ten materiał to kompozyt o osnowie z poliamidu 12 (PA 12), wzmacniany włóknami węglowymi. Cechuje go wyjątkowa trwałość, wysoka sztywność i wytrzymałość na zrywanie. Szczególnie ta ostatnia cecha jest warta uwagi, ponieważ włókno węglowe posiada wytrzymałość ponad 2,5 razy większą niż popularny już ABS-42. Można nim zastąpić niektóre elementy produkowane dotychczas z metalu. Materiał ten dobrze sprawdza się w inżynierii części, w produkcji elementów końcowych, funkcjonalnych prototypów. Może być wykorzystywany w produkcji części do samochodów, dronów, elementów o wysokiej trwałości przy jednoczesnej niskiej wadze.
Przykładem zastosowania filamentu CF-PA-12 jest wspomniany wcześniej kolektor dolotowy oraz tunel do chłodnicy wykorzystany w bolidzie PMT-12 zespołu Studenckiego Koła Naukowego Politechniki Rzeszowskiej „Racing Team”. Po fazie prototypowania i testów bolid z elementami wydrukowanymi przez Factory 2.0 zadebiutował podczas międzynarodowych zawodów Formuły Student 2018. Pierwsze sukcesy załoga odniosła podczas lipcowych wyścigów w Hiszpanii (Formula Student Andora 2018). Zespół zajął II miejsce w klasyfikacji spalinowej oraz zdobył nagrodę specjalną.
Kolektor dolotowy wydrukowany z filamentu CF-PA-12
Bolid PMT-12 podczas zawodów Formuła Student 2018.
Bolid PMT-12 to jednak nie jedyne zastosowanie filamentu CF-PA-12. Na listopadowych targach Formnext we Frankfurcie ważącą 180 kg drukarkę Factory 2.0 podwieszono na lekkim haku wydrukowanym z tego samego filamentu.
Drukarka Factory 2.0 na Targach Formnext
Zespół OMNI3D prowadzi także prace badawczo-rozwojowe nad materiałami dla lotnictwa cywilnego, którymi zainteresowane jest europejski potentat - Grupa Airbus – oraz dla branży wojskowej. Te materiały muszą spełniać wysokie kryteria wytrzymałościowe i ekranujące. Równolegle prowadzone są prace nad pionierskim robotem drukującym w technologii 3D FFF, który będzie wykorzystywał innowacyjne materiały oparte m.in. na nanoceramice i materiałach kompozytowych o niespotykanej w technologii FFF wytrzymałości na zrywanie.
Źródło: OMNI3D