Tworzenie realistycznych animacji postaci 3D na podstawie danych pozyskanych z systemu wizyjnego dla poprawienia jakości filmów edukacyjnych dotyczących tematyki bezpieczeństwa *
Creating realistic three-dimensional character animations from data acquired through vision system for improving the quality of educational videos concerning the topic of safety
Mechanik nr 07/2016 - XX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
STRESZCZENIE: Niniejszy artykuł przedstawia metodykę postępowania oraz narzędzia, które pozwoliły przetworzyć dane o ruchu ciała człowieka, zarejestrowanego w sesji motion-capture przez system wizyjny Qualisys w celu uzyskania realistycznej, trójwymiarowej animacji postaci w aplikacji Blender. Otrzymane rezultaty przyczynią się do poprawienia jakości filmów szkoleniowych na temat bezpieczeństwa poprzez zwiększenie ich realizmu i wynikające z tego uwydatnienie przekazu.
SŁOWA KLUCZOWE: system wizyjny, motion-capture, realistyczna animacja 3D, edukacja
ABSTRACT: This paper presents the methodology and tools that allowed to process the human body motion data, acquired during a motion-capture session by Qualisys vision system, in order to produce a realistic 3D character animation within Blender application. Achieved outcomes will contribute to the increase of quality of educational videos related to the topics of safety via improving their realism and making them more comprehensive.
KEYWORDS: vision system, motion-capture, realistic 3D animation, education
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Liu. G., McMillan L. „Estimation of missing markers in human motion capture”, The Visual Computer, wrzesień 2006, vol. 22, nr 9, pp. 721-728.
- Saari T., Tranberg R., Zügner R., Uvehammer J., Kärrholm J. „Total knee replacement influences both knee and hip joint kinematics during stair climbing”, International Orthopaedics, kwiecień 2004, vol. 28, No. 2, pp. 82-86.
- Blain. J. M. „The Complete Guide to Blender Graphics, Second Edition: Computer Modeling & Animation”, CRC Press, 2014.
- Mullen T. „Mastering Blender”, John Wiley & Sons, 2011.
- Herrington J., Reeves T. C., Oliver R. „Immersive learning technologies: Realism and online authentic learning”, Journal of Computing in Higher Education, wrzesień 2007, vol. 19, No. 1, pp. 80-99.
- Jung M., Fisher R., Gleicher M., Thingvold J. „Motion Capture and Motion Editing”, AK Peters, 2000.