Wirtualna architektura *
Virtual architecture
Mechanik nr 07/2016 - XX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
STRESZCZENIE: Autor pokazuje coraz to większe przenikanie się branży gier komputerowych z projektowaniem architektonicznym. Dyskutuje, jak przy pomocy gier można wpłynąć na proces projektowy. W tekście przywołano przykłady biur architektonicznych z USA i Japonii używających silników gier komputerowych do tworzenia wirtualnych prezentacji projektowanych budynków, a także przypadek wirtualnej rekonstrukcji nieistniejącego już miasta.
SŁOWA KLUCZOWE: gry komputerowe, proces projektowy, świat wirtualny
ABSTRACT: The author shows the increasing connection between the computer gaming industry and the architecture design. Discusses how the use of games can influence the design process. In the text author cites examples of architectural offices in the USA and Japan using computer game engines to create virtual presentation of designed buildings.
KEYWORDS: computer games, design process, virtual reality
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Dusiński M. „Branża Gier Anno Domini 2013”. Game Industry Trends 2013. NoNoobs.pl, Warszawa 2013, s. 48.
- Winskowski P. „Estetyka architektury a nowe media”. Krystyna Wilkoszewska (red.) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Universitas, Kraków 1999.
- Fuchs M. „PlastiCity A Multiplayer Urban Planning Game”. Borries F., Walz S. P., Boettger M. (red.) Space Time Play Computer games, architecture and urbanism: the next level, 2007, s. 370-371.
- https://www.unrealengine.com/showcase/cowboy-stadium
- https://www.unrealengine.com/showcase/takenaka-corporation
- https://www.unrealengine.com/blog/ue4-is-free, https://www.unrealengine.com/blog/welcome-to-unreal-engine-4
- http://www.vrhunters.pl/arnswalde-vr-przedwojenne-choszczno-zrekonstruowane-w-virtual-reality/
- Lenartowicz K., Stec B. „Architektura – sztuka multimedialna”. Wilkoszewska K. (red.). Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Universitas, Kraków 1999
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeczywistość_wirtualna
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Epic_Games
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Unreal_Engine
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Perspektywa_pierwszej_osoby
- http://pl.wikipedia.org/wiki/C%2B%2B
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Quake_II
- http://pl.wikipedia.org/wiki/3ds_Max
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Unreal_Engine
- http://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_Engine#Unreal_Development_Kit
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeczywistość_rozszerzona
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Inteligentny_budynek
- http://en.wikipedia.org/wiki/Head-mounted_display
Pobierz plik / download
Konrad Świadek: Wirtualna architektura (Virtual architecture) (PDF, ~0,2 MB)