ENG FB kontakt

24.11.2024

Strona główna Październik 2015 Wpływ rozmieszczenia załogi na stateczność na wybranym jachcie żaglowym na stateczność jachtu

Wpływ rozmieszczenia załogi na stateczność na wybranym jachcie żaglowym na stateczność jachtu

The influence of sailing boat crew dislocation on her stability

Patryk Richter   |   16-09-2015

Mechanik nr 10/2015 - Wersje autorskie artykułów z I Konferencji „Osiągnięcia Studenckich Kół Naukowych Uczelni Technicznych” zamieszczone na płycie CD

STRESZCZENIE: Praca prezentuje wpływ rozmieszczenia załogi na stateczność wybranego jachtu żaglowego. Do analizy wybrano typowe stany balastowania załogi. Podstawą do badań był jacht zaprojektowany przez autora w ramach zajęć programu dydaktycznego Projektowanie Statków i Jachtów II. Rozpatrzono sześć typowych stanów eksploatacyjnych, dla których określono przebieg krzywej stateczności statycznej jachtu, jak również kąty przechyłu od balastowania i wiatru dla 3, 4 i 5 w skali Beauforta. Badania stateczności odbywały się dla dwóch stopni swobody. Dla każdego rozpatrywanego stanu balastowania określono wynikowe kąty przechyłu, które decydują o szybkości jachtu. Wyniki badań pokazały, iż rozmieszczenie załogi na jachcie ma znaczny wpływ na stateczność, a najefektywniejszym sposobem balastowania jest balastowanie na trapezie.

SŁOWA KLUCZOWE: Jacht żaglowy, stateczność, balastowanie załogą

ABSTRACT: Thesis presents the influence of sailing boat crew dislocation on the stability of sailing yacht. For analysis selected typical ballasting crew position. The basis for the research was designed yacht by the author during classes Design of Ships and Yachts II. Examined six typical operation positions, for whom defined the static stability curve of the yacht, as well as the tilt angles of ballasting and wind for 3, 4 and 5 on the Beaufort scale. Stability researches were held for two degrees of freedom. For each crew ballast positions were defined resulting condition tilt angles that determine the speed of the boat. The results showed that the dislocation of the crew on the boat has a significant impact on the stability, and the most effective way of ballasting is ballasting on the trapeze.

KEYWORDS: Sailing yacht, stability, crew ballasting

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • Dudziak, Jan. Teoria Okrętu. Gdańsk : Wydawinictwo Morskie Gdańsk, 1988,
  • Larsson, Lars. Principles of Yacht Design. Maine : International Marine, 1994,
  • Marchaj, Czesław. Teoria żeglowania. Warszawa : "Alma-Press", 2013. str. 130,
  • Młynarczyk, Jan. Materiały pomocnicze do wykładów. Gdańsk, 2010,
  • Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. Dyrektywa 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. 1994,
  • Polski Rejestr Statków. Część III Wyposażenie i stateczność. Gdańsk : Polski Rejestr Statków, 1996,
  • Polski Rejestr Statków. Publikacja nr 29/P Obliczanie i ocena stateczności statków żaglowych o długośći nie mniejszej niż 24 m. Gdańsk : Polski Rejestr Statków, 2013,
  • Richter, Patryk. Projekt jachtu turystyczno- regatowego dla 4 os. Gdańsk, 2014,
  • Wełnicki, Wiesław. Mechanika Ruchu Okrętu. Gdańsk : Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, 1989. str. 11.

DOI: http://dx.doi.org/10.17814/mechanik.2015.10.505

Pobierz plik / download

Patryk Richter: Wpływ rozmieszczenia załogi na stateczność na wybranym jachcie żaglowym na stateczność jachtu (The influence of sailing boat crew dislocation on her stability) (PDF, ~0,8 MB)

Strona główna Październik 2015 Wpływ rozmieszczenia załogi na stateczność na wybranym jachcie żaglowym na stateczność jachtu

Nasi partnerzy