Wpływ zastosowania wibroizolacji biernej prowadników kabiny dźwigu na komfort jazdy *
Impact of the use of isolation and passive guides on the crane cab ride comfort
Mechanik nr 10/2017 - Różne
STRESZCZENIE: Przedstawiono inżynierskie metody poprawy komfortu urządzeń dźwigowych zwanych potocznie windami. Skupiono się na aspekcie wyciszenia kabiny windy poprzez zastosowanie prowadników kabinowych z wkładkami mającymi izolację bierną (warstwę tłumiącą drgania od pracującego układu prowadnica–prowadnik). Zmierzono poziom natężenia dźwięku w kabinie i na zewnątrz kabiny z zastosowaniem tradycyjnych prowadników i prowadników z izolacją bierną. Wyniki pomiarów zestawiono i porównano w aspekcie zasadności ich stosowania i wpływu na poziom hałasu wewnątrz kabiny windy.
SŁOWA KLUCZOWE: prowadnik kabinowy, komfort windy, metody wibroizolacji kabiny windy
ABSTRACT: The article presents the engineering methods used to improve the comfort of lifting devices commonly called lifts. The authors focused their attention particularly on the aspect of the elevator cabin silence by using sliding guides with inserts with passive insulation (a layer of vibration damping from the running track guide system). To this end, measurements were made sound level in the cabin and on the cabin, by means of conventional sliding guides and sliding guides of passive isolation. The measurements were compiled and compared in terms of their applicability and impact on the noise level inside the elevator cab.
KEYWORDS: Elevator guide, elevator comfort, vibro insulation methods of elevator cab
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Burov A.A., Kosenko I.I., Troger H. „On periodic motions of an orbital dumbbell-shaped body with a cabin-elevator”. Mechanics of Solids. 47, 3 (2012): s. 269–284.
- Lonkwic P., Szydło K., Molski Sz. “The impact of progressive gear geometry on the braking distance length under changeable operating conditions”. Advances in Science and Technology Research Journal. 10, 29 (2016): s. 161–167.
- Lonkwic P., Szydło K., Molski Sz. „Savitzky-Golay method for the evaluation of deceleration of the firction lift”. Advances in Science and Technology Research Journal. 11, 1 (March 2017): s. 138–146.
- Lonkwic P., Szydło K. “Reduction of the cabin acoustic emission by the selection of an optimum stiffening method for the cabin panels”. Journal of Measurements in Engineering. 4, 2 (June 2016): s. 43–121.
- Lonkwic P., Szydło K. “Selected parameters of the work of speed limiter line straining system in a frictional lift”. Advances in Science and Technology. 8, 21 (2014): s. 73–77.
- Lonkwic P., Szydło K., Longwic R., Lotko W. „Certyfikacja hamulców opartych na pakietach sprężyn talerzowych stosowanych w urządzeniach dźwigowych”. Logistyka. 3 (2014): s. 3818–3824.
- Lonkwic P., Szydło K., Longwic R., Lotko W. „Metodyka badań nośności chwytaczy progresywnych”. Logistyka. 3 (2014): s. 3825–3830.
- Lonkwic P., Szydło K., Longwic R, Maciąg P. „Metoda ograniczania emisji hałasu emitowanego z wyrobów cienkościennych”. Logistyka. 6 (2014): s. 6818–6827.
- Longwic R., Szydło K. ”The impact of the elevator guides contamination on the braking process delay for selected progressive gears”. Advances in Science and Technology Research Journal. 11, 2 (June 2017): s. 1–7.
- Szydło K., Maciąg P. Longwic R., Lotko M. “Analysis of vibroacoustic signals recorded in the passenger lift cabin”. Advances in Science and Technology Research Journal. 10, 30 (June 2016): s. 193–201.
- Szydło K., Longwic R., Lonkwic P. ”Selected aspects related to the operation of passenger elevators”. Problemy Eksploatacji. 1 (2017): s. 104.