Wspólny projekt lotniczy Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów
Na Politechnice Rzeszowskiej otwarto nowoczesne, unikalne w skali świata stanowisko do badań uszczelnień węglowych stosowanych w silnikach lotniczych. To wspólny projekt Politechniki Rzeszowskiej i firmy Pratt & Whitney Rzeszów.
Uroczyste otwarcie stanowiska do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych
Stanowisko jest efektem wielu lat wspólnej pracy Politechniki Rzeszowskiej z przedstawicielami przemysłu, biznesu oraz otoczenia gospodarczego.
Stanowisko przeznaczone jest do badań uszczelnień silników lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych. Jego układy: napędowy, olejowy i powietrzny odtwarzają wiernie warunki, w jakich pracuje uszczelnienie w trakcie lotu statku powietrznego. Dzięki automatycznemu systemowi sterowania możliwe jest zasymulowanie pełnego cyklu eksploatacyjnego uszczelnienia począwszy od startu poprzez wznoszenie i lot ustalony aż do obniżania lotu i lądowania. Na stanowisku prowadzone będą prace nauko-badawcze mające na celu doskonalenie i rozwój uszczelnień stosowanych w silnikach lotniczych.
Stanowisko do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych na Politechnice Rzeszowskiej
Stanowisko zaprojektowane i wykonane zostało w ramach projektu „Testowanie krytycznych elementów silnika lotniczego o podwyższonych parametrach użytkowych” wykonywanego w programie Demonstrator+. Wśród wykonawców znalazły się firmy Ponar Wadowice (główny wykonawca), Hydroautomatyka, Ekstensa. Magbud oraz Cerbex. Projekt był również wspierany infrastrukturalnie przez RARR w Rzeszowie.
Źródło: Politechnika Rzeszowska, Fot. M. Misiakiewicz