Wygrywają dzięki zastosowaniu skanera 3D EinScan-Pro
W rajdach samochodowych każda sekunda jest na wagę złota, ponieważ może przesądzić o wygranej lub porażce. Dlatego szwedzki team wyścigowy postawił na skanowanie 3D, by przyspieszyć udoskonalanie i naprawę sportowego samochodu. Do zeskanowania całego nadwozia wykorzystano urządzenie EinScan-Pro.
Jak wykorzystano skanery 3D w branży automotive?
Ręczne skanery 3D światła strukturalnego pozwalają natychmiast przenieść rzeczywisty obiekt do wirtualnej postaci. Po to, by w kolejnych krokach w oprogramowaniu CAD móc udoskonalać elementy pojazdu lub odtwarzać uszkodzone części.
Czasochłonna naprawa
Szwedzki team wyścigowy Speedlab Racing startuje w zawodach serii time attack. W tego typu wyścigach liczy się uzyskanie najszybszego czasu przejazdu pojedynczego okrążenia toru. Samochody mogą być ulepszane pod kątem zwiększenia parametrów aerodynamicznych i mocy silnika praktycznie bez żadnych ograniczeń, o ile przeróbki mieszczą się w granicach bezpieczeństwa. W 2015 roku zespół sprowadził ze Stanów Zjednoczonych Corvettę C3.
Wcześniej poświęcono bardzo dużo pieniędzy i czasu na udoskonalanie poszczególnych elementów startowego auta, bazując jedynie na tradycyjnych technikach wytwórczych. W przypadku Corvetty zarówno przednie, jak i tylne elementy karoserii zostały zrobione ręcznie. W razie ich uszkodzenia sama naprawa stawała się bardzo czasochłonna, przez co nie zawsze udawało się wystartować w kolejnych zawodach.
Zwiększenie wydajności pracy ze skanerem 3D EinScan-Pro
Inżynierowie ze Speedlab Racing postanowili wdrożyć skaner 3D. Po testach różnych urządzeń zdecydowano się na model EinScan-Pro, który zapewniał szeroki obszar skanowania, szybkość i precyzję otrzymywanych detali. Członkowie zespołu mieli już doświadczenie w pracy z drukarką 3D, ale nikt wcześniej nie obsługiwał skanera 3D. Mimo tego bardzo szybko udało się wdrożyć w tę technologię i po kilku próbach przystąpiono do właściwego przechwytywania danych 3D karoserii pojazdu. Doceniono łatwość obsługi skanera 3D, wygodę pracy i intuicyjność oprogramowania.
Proces skanowania 3D
Na początku pracy ze skanerem 3D EinScan-Pro zespół próbował różnych trybów skanowania. Za pierwszym razem wybrano ręczny tryb skanowania HD (handheld HD scanning mode). Samochód oklejono znacznikami i wykonano kompletny skan. Tryb ten zapewnia bardzo precyzyjne dopasowanie.
Później inżynierowie wykonali pomiar danych samochodu trybem szybkiego skanowania ręcznego (handheld rapid scan mode), w którym nie ma wymogu oklejania skanowanego obiektu znacznikami. Szybkość zbierania danych 3D w trybie rapid wyraźnie wzrosła, co pozwoliło na błyskawiczne zeskanowanie takich części auta jak lampy i inne elementy o bardziej skomplikowanej geometrii.
Zadowalające efekty skanowania 3D
Dzięki pomocy skanera 3D EinScan-Pro Speedlab pomyślnie zeskanował całe nadwozie samochodu. Uzyskany model 3D został zaimportowany do oprogramowania Geomagic Wrap w celu ostatecznego dopasowania. Obrobione i dopasowane modele 3D zostały następnie przekazane do drukowania 3D oraz do wytwarzania na obrabiarce CNC. Po digitalizacji corvetty zespół mógł z powodzeniem dokonywać napraw na czas, a także wydajniej projektować kolejne modyfikacje. To wszystko dało im jeszcze większe szanse spełnienia ich marzenia o stworzeniu najszybszego auta wyścigowego w Szwecji.
Źródło: CadXpert