Znaczenie modelu biznesu w procesie zarządzania produktem na etapie jego rozwoju *
Significance of business model in process of product management at the stage of its development
Mechanik nr 07/2016 - XX Międzynarodowa Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji
STRESZCZENIE: W artykule przedstawiono perspektywy zarządzania produktem na etapie jego rozwoju w kontekście kształtowania komponentów modelu biznesu. Celem artykułu jest dokonanie krytycznej analizy możliwości zarządzania produktem na etapie jego rozwoju przy wykorzystaniu technologii informatycznych poprzez rozwój relacji biznesowych.
SŁOWA KLUCZOWE: model biznesu, technologie informatyczne, zarządzanie produktem, nowy produkt
ABSTRACT: In the paper, the perspectives of product management at the stage of its development, in context of development of the components of business model, are presented. The aim of this article is to make a critical analysis of the possibilities of product management at the development stage by development of business relationships and with the implementation of information technologies.
KEYWORDS: business model, information technology, product management, new product
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Afuah A. “Business Model Innovation: Concepts, Analysis, and Cases”. Routletge: Nowy Jork, 2014.
- Falencikowski T. „Spójność modelu biznesu. Koncepcje i pomiar”. CeDeWu Sp. z o.o.: Warszawa, 2013.
- Gołembiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hejduk M. „Modele biznesu polskich przedsiębiorstw”. Szkoła Główna Handlowa: Warszawa, 2008.
- Jabłoński M. „Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw”, Difin: Warszawa, 2013.
- Magretta J. “Why Business Models Matter?”. Harvard Business Review. Vol. 5, May (2002), pp. 86÷92.
- Marais S. “The definition and development of Open Innovation models to assist the innovation process”. Stellenbosch University: RPA 2010, pp. 82÷112.
- Mierzejewska B. „Open Innovation – nowe podejście w procesach innowacji”. E-mentor. Nr 2(24) (2008) [http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/24/id/539].
- Mruk H., Rutkowski I.P. „Strategia produktu”. PWE: Warszawa 1999.
- Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B. (red.). „Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania”. Wydawnictwo C.H. Beck: Warszawa 2012.
- Obłój K. „Tworzywo skutecznych strategii”. PWE: Warszawa 2002.
- Osterwalder A., Pigneur Y. “Business Models and their Elements”. International Workshop on Business Models, Lausanne, Switzerland, 4÷5 October 2002.
- Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C.L. “Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept”. Communications of AIS, Vol. 15 (2005).
- Prahalad C.K., Ramaswamy V. „Przyszłość konkurencji”. PWE: Warszawa 2005.
- Quintana-Garcia C., Benavides-Velasco C.A. “Co-operation, Competition, and Innovative Capability: A Panel Data of European Dedicated Biotechnology Firms”, Technovation, Vol. 24÷12 (2004), pp. 927÷938.
- Sange P. „Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się”. Dom Wydawniczy ABC: Warszawa 1998.
- Spector, Y. “Theory of constraint methodology where the constraint is the business model”. International Journal of Production Research. Vol. 49, No. 11 (2011), pp. 3387÷3394.
- Tubielewicz K. „Strategiczne uwarunkowania w procesie kształtowania modelu biznesu”. Marketing i Rynek. Nr 9 (2015), s. 672÷683.